Kledingketen Esprit zegt veertig miljoen euro uit te trekken voor het vernieuwen van haar webshops. Het Verenigd Koninkrijk was als eerste aan de beurt, ondertussen staat de vernieuwde website daar al online.
Na het Verenigd Koninkrijk is het nu de beurt aan Oostenrijk, om vervolgens in de zomer de webshop in Duitsland te vernieuwen. In de andere landen worden de vernieuwingen later doorgevoerd. In totaal is het kledingmerk actief in 44 landen waaronder Nederland, België, Denemarken, Frankrijk en Noorwegen.
Vernieuwde webshops
De vernieuwde webshops van Esprit zouden onder andere werken met kunstmatige intelligentie waarbij bezoekers bijvoorbeeld stijlsuggesties krijgen. Daarnaast komen er ook meer filtermogelijkheden zoals duurzame materialen, stijlen en pasvormen.
Reden vernieuwing
Een van de voornaamste redenen van de vernieuwing van de webshops is de omzetdaling die het bedrijf kende afgelopen jaar. De omzet in de Benelux daalde met 14,6% waarmee het op zo’n 190 miljoen euro uitkwam. Wereldwijd daalde de omzet met zo’n 15% waarmee het op 679,5 miljoen euro uitkwam, het verlies werd hierdoor bepaald op 39,4 miljoen euro. Daarnaast zou Esprit volgens het Duitse internetworld.de al jaren lastig hebben op online gebied, ze zouden te laat begonnen zijn met het digitaliseren en zouden de structurele veranderingen van de mode-industrie te laat herkent hebben.