Het nieuwe jaar kon voor franchiseformule New York Pizza niet beter beginnen: de afgelopen maand openden ze maar liefst 12 nieuwe vestigingen in Nederland en België. Een recordaantal openingen in één maand tijd, wat het totaal aantal vestigingen op 253 brengt. Hiermee is 2021 het meest succesvolle jaar ooit voor de van oorsprong Nederlandse pizzaketen.
Ongekende groei
In december 2021 opende New York Pizza 12 nieuwe vestigingen in één maand tijd: het grootste aantal in de geschiedenis van de pizzaketen. Ze openden onder andere vestigingen in Schagen, Middelburg, Landgraaf, Cuijk, Antwerpen (Deurne) en op drie(!) nieuwe locaties in Rotterdam. Franchise Recruiter Ferdinand Molenaar vertelt: “We zijn supertrots op het feit dat we in december maar liefst 14 nieuwe ondernemers met een hart van deeg mochten verwelkomen, want naast de nieuwe vestigingen vonden er ook nog twee overnames plaats. We gaan met 253 vestigingen in Nederland en België en 107 vestigingen in Duitsland 2022 in!”
De groei van de franchiseorganisatie werd eerder dit jaar al voorspeld door oprichter Philippe Vorst, toen het Noorse conglomeraat Orkla een aandeel van 75% van het bedrijf kocht. Deze gedeeltelijke overname moest ervoor zorgen dat New York Pizza sneller kon groeien, en het lijkt erop dat deze verwachtingen inderdaad worden waargemaakt. Dankzij deze overname groeide het aantal vestigingen in Duitsland van 2 naar 107, en ook in Nederland en België groeit de keten dus gestaag door. De nieuwe vestigingen in Duitsland zijn voornamelijk overnames, die de komende jaren allemaal het New York Pizza-logo op de voorgevel krijgen.
Succesformule
Wat is nu de succesformule van deze populaire franchiseformule, waardoor al deze ondernemers voor New York Pizza kiezen? Voor de eigenaar van New York Pizza Raamsdonksveer, Boy van Gastel, waren de groeiambities van New York Pizza – die hij met ze deelt – een van de belangrijkste redenen om voor hen te kiezen. Hij opende in december zijn zaak in Raamsdonksveer en tekende direct daarna een intentie voor nóg een vestiging. “De groeimogelijkheden bij New York Pizza in combinatie met de goede begeleiding en uitgebreide opleiding voor ondernemers zijn de redenen dat ik voor deze franchiseformule koos.” vertelt Van Gastel. Iedere nieuwe ondernemer krijgt bij New York Pizza een interne opleiding van 12 weken, waarin ze niet alleen de kneepjes van het pizza bakken, maar ook van het ondernemen leren.
Naast deze goede voorbereiding is New York Pizza voor veel horecaondernemers ook een logische keuze vanwege het afhaal- en bezorgconcept. De afgelopen twee jaar zorgde de coronacrisis ervoor dat afhalen en bezorgen onmisbare diensten werden voor veel horecazaken. Het feit dat New York Pizza zich hier sinds het oprichten van de formule in 1993 al vol op inzet, heeft er mede voor gezorgd dat ze ook in deze tijden gewoon door konden draaien en zelfs konden groeien.