Hoewel de omzet fors daalde in 2021, ziet de biosupermarktgroep Ekoplaza een stijging in haar winst. Sanering is het toverwoord.
Stevige kostenbesparingen
Ekoplaza zag de omzet vorig jaar met meer dan zeven procent dalen tot 363 miljoen euro. De ekomarkt had het na de pandemie niet gemakkelijk en besloot daarom eens flink de bezem door de keten te halen. Een paar verliesgevende Nederlandse winkels werden verkocht – onder andere aan Jumbo – en ook in het personeel werd gesnoeid. In Nederlands vloeiden zo’n 50 medewerkers af. Bij groothandelstak Udea bleef de omzet op hetzelfde niveau.
Resultaat van deze bezuinigingen: Ekoplaza behaalde in 2021 een recordwinst van 9,5 miljoen euro, bijna een derde meer dan het jaar daarvoor volgens Quote. De ambitieuze biogroep bleef vorig jaar ondertussen fors investeren en opende nieuwe zaken in Rotterdam en Utrecht. Marqt werd bovendien herdoopt tot Ekoplaza Foodmarqt.
In het buitenland breidde Ekoplaza uit in ons buurland België: Topman Erik Does begon aan de ombouw van de in 2020 door Ekoplaza overgenomen Belgische keten Origin’o, goed voor zo’n 50 Belgische winkels. Daarnaast heeft de biogroep ook de Brusselse bioketen Färm ingelijfd.