Negen jaar ondernemen met Bagels & Beans in Zeist
Negen jaar geleden besloot franchisenemer Marloes haar droom na te jagen: een eigen lunchroom openen. De keuze voor Bagels & Beans was snel gemaakt. Sinds het openen van haar vestiging in Zeist heeft ze geen moment spijt gehad. “Elke dag ga ik met een glimlach naar mijn werk.” In dit interview deelt Marloes haar ervaringen én de kans die er nu ligt voor een nieuwe ondernemer.
“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”
Het openen van een horecazaak was voor Marloes en haar partner Marc nieuw. “Ik heb mijn passie en mijn hart gevolgd. Daar kan geen opleiding tegenop.” Er was even twijfel tussen een eigen concept of een franchise, maar na een informatieavond bij Bagels & Beans wist ze het zeker: “De sfeer, het doordachte concept en de persoonlijke aandacht klopten helemaal.”
Van Zeeland terug naar Zeist
Na een periode in Zierikzee wilde Marloes terug naar haar roots in Baarn. Dat er een ‘bagelkans’ lag in Zeist, was ideaal. “Zeist voelt als een dorp waar mensen elkaar kennen. We hebben veel vaste gasten.”
Ook het pand paste perfect: een glazen front van tien meter breed, veel licht en een zonnig terras. “Binnen hebben we 44 zitplaatsen en buiten 31. Het is overzichtelijk en efficiënt te runnen. Je hebt er écht contact met je gasten.”
Groei en huiskamergevoel
Sinds 2016 is Zeist veranderd: jonge gezinnen en bedrijven vestigen zich er vaker. “Onze gasten zijn daardoor niet alleen omwonenden, maar ook mensen die hier werken of zakelijk komen lunchen.”
Bij de opening stonden de Zeistenaren letterlijk te springen. “We waren één van de eerste plekken met écht goede koffie en het knusse huiskamergevoel waar Bagels & Beans om bekendstaat. Sommige gasten die verhuisd zijn, komen nog steeds regelmatig terug.”
Ondernemen met ondersteuning
Waarom franchisenemer worden? “Enerzijds is het echt je eigen plek: je stelt je team samen, speelt in op lokale kansen en stuurt op je cijfers. Tegelijkertijd hoef ik niet zelf een concept of recepturen te ontwikkelen. Dat regelt het merk. Zo kan ik me richten op de sfeer, kwaliteit en kansen in míjn vestiging.”
Volgens Marloes is de match tussen ondernemer en formule cruciaal. “Het merk past perfect bij me. Ik hou van biologische, eerlijke producten en gastvrijheid. Daarom werkt het zo goed. Als de klik er is, kan er echt een 1+1=3 effect ontstaan.”
Tijd voor een nieuwe ondernemer
Na negen fijne jaren wil Marloes zich richten op nieuwe passies. “Ik hoop onze mooie en goedlopende vestiging in Zeist over te dragen aan iemand die er net zo veel plezier aan beleeft als ik. Iemand die samen met het bestaande team verder wil bouwen aan het succes en het huiselijke gevoel wil voortzetten.”
Meer informatie over de verkoop is te vinden op de vernieuwde Bagelpower-website: dé plek voor iedereen die nieuwsgierig is naar ondernemerschap binnen de eigenwijze Bagels & Beans formule.
Durf te dromen én te doen
Tot slot geeft Marloes een tip: “Heb je nog geen horeca- of ondernemerservaring? Laat je daar niet door afschrikken. Als het gevoel klopt, kan er vaak meer dan je denkt! Wij kregen destijds ook veel begeleiding vanuit Bagels & Beans.”
Nieuwe ondernemers krijgen een uitgebreid traject vooraf en een 6-weeks inwerkprogramma: van bagels beleggen en latte art tot bestellingen doen en sturen op bedrijfsresultaten. Extra leuk: dit gebeurt grotendeels in Zeist. “Zo kan ik mijn kennis doorgeven, zorgen voor een warme overdracht en een zachte landing. Én leert iemand meteen het team en de gasten kennen. Win-win.”
