Wie in Enschede de vestiging van backWERK binnenstapt, heeft alle kans om franchisenemer Tom Rodijk (48) aan het werk te zien. Sinds 6,5 jaar bestiert hij er de plaatselijke vestiging. “We hebben een mooi concept. Als je hierin stapt, weet dan dat het hard werken is. Maar als je dat doet, kun je er een echt succes van maken.”
Van supermarkt naar horeca
Tom werkte 23 jaar als bedrijfsleider in een supermarkt toen hij het besluit nam om als ondernemer bij backWERK aan de slag te gaan. “Ik had geen ervaring in de horeca, maar er zijn volop overeenkomsten met mijn oude werk. Bijvoorbeeld de omgang met voedselveiligheid, je werkt met verse producten. En vooral: je moet van aanpakken weten. Ik ben 360 dagen per jaar geopend en werk gemiddeld 6 dagen in de week. Wat ik meenam was mijn ‘kruideniersmentaliteit’, in de goede zin van het woord: kritisch op je kosten zijn. Elke cent is er één. Je werkt met kleine marges en kunt daar toch een mooie omzet mee halen.”
De winkel van Tom is gevestigd in een overdekt winkelcentrum in de binnenstad. “Toen ik begon, waren we nog een onbekende formule in Nederland. Sinds we hier begonnen zijn, zit de groei er goed in. We moeten het van winkelende publiek hebben. In de weekends zitten we vol, zeker op de spitstijden. We hebben de zaak kunnen uitbreiden van 160 naar 220 m².”
Voordelen van een hard franchise formule
Tom heeft een bewuste keuze gemaakt om te gaan ondernemen in een hard franchise formule. “Dat vond ik belangrijk, want er moet een strakke regie zijn. Alles is goed geregeld, zodat je je in de winkel kunt concentreren op de uitvoering. Zorgen dat ons aanbod tiptop in orde is, en alles over hebben voor tevreden klanten. Relaties opbouwen met je netwerk, je klanten herkennen en zorgen dat ze opnieuw komen. En als ze een keer een klacht hebben, niet kinderachtig zijn maar het goed oplossen. Waar het om gaat is: de klant moet tevreden zijn. En aan het einde van de maand wil je zien dat het financiële puzzeltje klopt. Dat biedt veel voldoening.”
Hoe maakt Tom het verschil?
“We zijn een team van twintig mensen, inclusief parttimers. Als supermarktmanager ben ik het gewend om mensen aan te sturen. Het is belangrijk dat je echt geïnteresseerd bent in wat ze bezig houdt in hun leven. En dat je ze zekerheid biedt. In supermarkten zie je nog wel eens dat mensen naar huis worden gestuurd als het wat rustiger is. Dat doe ik niet, als iemand ingeroosterd is, moet hij er op kunnen vertrouwen dat er ook gewerkt kan worden. Er zijn altijd klusjes om uit te voeren.”
