Wie een Anne&Max binnenstapt, merkt direct de ontspannen huiskamersfeer. Achter die warme ontvangst schuilt echter een serieuze missie: bijdragen aan een duurzamere wereld. De horecaketen lanceerde deze maand samen met ‘No Waste Army’ een initiatief waarbij 76.000 kilo wortels, die anders zouden blijven liggen bij een boer, een tweede leven krijgen. Het resultaat is een tijdelijke variant van de populaire verse sap ‘Energie’, verrijkt met appel-wortelsap.
Van verspilling naar waarde
Voedselverspilling is een groot maatschappelijk vraagstuk. Boeren kampen regelmatig met overschotten doordat weersomstandigheden of prijsafspraken de afzet verstoren. Zo verging het ook boer Jan-Willem, die na een nat voorjaar bleef zitten met duizenden kilo’s wortels. In plaats van verloren te gaan, worden deze groenten nu verwerkt in een product waar consumenten daadwerkelijk van genieten. “Een wortel die eigenlijk geen podium meer had, staat nu in de spotlights van onze sap ‘Energie’, al jarenlang een favoriet op ons menu. Daar word je toch blij van?” aldus Jeroen Bouterse, F&B Manager bij Anne&Max.
Samenwerking als sleutel
‘No Waste Army’ heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een belangrijke speler in de strijd tegen verspilling. Met hun voedselboxen, gevuld met producten die de supermarkt niet halen, bereiken ze inmiddels duizenden huishoudens. Door de samenwerking met Anne&Max krijgt hun missie een extra podium in de horeca. “Juist door samen te werken met initiatieven als ‘No Waste Army’ maken we positieve impact,” benadrukt Wobbe van Zoelen, oprichter van Anne&Max.
Lessen voor ondernemers
Voor franchisenemers en ondernemers in de horeca ligt hier een duidelijke les: duurzaamheid kan hand in hand gaan met commerciële kansen. Een product dat inspeelt op maatschappelijke betrokkenheid, levert niet alleen positieve publiciteit op, maar versterkt ook de merkidentiteit. Bovendien spreekt het een jonge en bewuste doelgroep aan, die steeds vaker kiest voor merken met een verhaal.
Planeetaardig ondernemen in de praktijk
Het voorbeeld van Anne&Max laat zien dat duurzaam ondernemen geen log project hoeft te zijn. Met creativiteit en de juiste partners kunnen kleine ingrepen leiden tot grote impact. Voor ambitieuze ondernemers en franchisenemers is dit een inspirerend voorbeeld, de kracht van samenwerking en innovatie maakt het mogelijk om zowel winst als waarde te creëren voor bedrijf, consument én planeet.
Ben je geïnteresseerd in de franchiseformule van Anne&Max? Vul dan vooral onderstaand formulier in en kom in contact.
