Voor Bufkes is de ideale franchisenemer een persoon die gastvrij is en niet enkel achter de toonbank staat. “Iemand die het personeel kan stimuleren om zijn product optimaal te verkopen waardoor de ondernemer zich kan focussen op zijn kerntaken,’’ legt Duncan Paters uit. Eén woord komt tijdens ons gesprek vaker terug: het zogenoemde ‘Bufkes DNA’. Duncan gebruikt dit woord om aan te duiden dat iemand pas echt bij Bufkes en de Bufkesfamilie past als je hart hebt voor het product. Opleiding of taalbarrières vormen geen obstakel om franchisenemer te worden: ‘’Horeca-mentaliteit, ondernemerschap en het gevoel de beste te willen zijn, daar gaat het om. Deze kwaliteiten kan je niet leren.’
Het vinden van een locatie
De zoektocht naar een locatie is een proces dat in samenspraak gaat met beide partijen: ‘’In principe doen we dit samen,” legt Duncan uit. Bufkes werkt samen met verschillende bedrijven die locaties in de gaten houden voor eventuele nieuwe vestigingen. ‘’We zijn nu in Boxtel, Tilburg, Amsterdam en Rotterdam aan het kijken naar een locatie. Als dit vrijkomt en overeenkomt met de ligging en oppervlaktes wordt hier een melding van gegeven. Vervolgens wordt gekeken wie bij deze locatie het beste past als potentiële franchisenemer.”
Van idee tot praktijk
Als eerste wordt natuurlijk een kennismakingsgesprek ingepland. Daarin moet duidelijk worden of de potentiële franchisenemer wel kan, of deel wil uitmaken van de Bufkesfamilie. Daarna worden de volgende stappen ondernomen: ‘’Allereerst gaan we op bezoek bij de potentiële locatie. Vervolgens wordt een plan van aanpak gemaakt. De franchisenemer wordt actief begeleid in het maken van de juiste keuzes voor het interieur, passend bij de uitstraling en het concept van de formule. Hierna wordt alles in gang gezet en komt er een offerte uit. De franchisenemer bekijkt de financieringsmogelijkheden (moet dit via de bank of kan het uit eigen middelen). Vervolgens wordt een contract voorgelegd met een tekenmoment. Vanuit de franchise-wetgeving wordt er een ‘standstill periode’ van 4 weken ingelast. Dit is een periode van bedenktijd en geeft de franchisenemer de kans om goed onderzoek te doen. Na de bedenktijd wordt alles in werking gezet en jouw inwerkperiode begint. De openingsdatum wordt ingepland en de formulemanager blijft een week lang helpen in de winkel om alles op rolletjes te krijgen. Nu is het zover, jouw Bufkes-onderneming is werkelijkheid geworden!
Toekomstplannen
Bufkes heeft de ambitie om het aantal vestigingen in Nederland verder uit te breiden. Niet met het doel om enkel te groeien in aantallen, maar vooral om het merk te versterken en de naamsbekendheid die Bufkes in Limburg al jaren geniet, ook in de rest van het land uit te dragen.
Bij Bufkes draait het niet alleen om het broodje – om de inhoud – maar net zo goed om de inhoudelijke begeleiding van onze franchisenemers. Als formulemanagers staan wij onze ondernemers actief bij in het maken van de juiste keuzes en het voeren van een gezonde bedrijfsvoering. Zo streven we samen naar het beste resultaat voor iedereen: de klant én de franchisenemer.’’
