Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Populair pannenkoekenrestaurant wil Nederland veroveren: ‘Ieder jaar willen we vijf zaken openen’

05 november 2025

Zijn er nu nog drie pannenkoekenrestaurants die de naam Den Tol dragen, als het een beetje meezit zijn er daar over vijf jaar 25 bijgekomen. Dat is de doelstelling van Den Tol Franchise, een nieuwe tak van sport voor de restaurants in Velp, Beuningen en Plasmolen. Joost Ariaans (AD) sprak met Thijs Swinkels.

“Ieder jaar willen we vijf zaken openen”, zegt Thijs Swinkels van The Franchise Club die de eigenaren van de restaurants, de familie Hendriks, bijstaat in de verovering van Nederland. Swinkels, die ook de restaurantketen Brownies&downieS groot maakte, heeft er alle vertrouwen in.

Simpel principe

Het principe is simpel. Nieuwkomers mogen de (goede) naam van Den Tol dragen en krijgen begeleiding bij het openen van hun zaak. Ze moeten de kwaliteit waarborgen van de restaurants, kunnen dezelfde menukaarten en uitstraling gebruiken. ,,Er zijn legio voorbeelden van franchisers die zo werken. HEMA, McDonald’s, Bakker Bart. Je geeft een goed concept uit handen aan derden. Door franchise kun je een snelle groei realiseren.”

Den Tol is een sterk merk, maar in de Randstad niet bekend. Dit moet zich als een olievlek verspreiden

René en Daniëlle Hendriks begonnen in 1992 met restaurant Den Tol in Velp. Naast de restaurants in Beuningen en Plasmolen runt de familie inmiddels restaurant Pan&Zo in Herpen. De franchise-tak komt onder leiding van dochters Sophie en Esmée te staan met Thijs Swinkels en Philip Christiaans van The Franchise Club.

Bedoeling is te beginnen met vijf restaurants. ,,Als je het goed wil doen, moet je niet meteen met vijftien restaurants aan de slag gaan”, zegt Swinkels. ,,Het mooiste zou zijn als die vijf in Gelderland en Brabant komen te zitten. Dat is behapbaar. Vervolgens kun je in Nederland naar boven en naar beneden. Den Tol is een sterk merk, maar in de Randstad niet bekend. Dit moet zich als een olievlek verspreiden.” En waarom zou dat niet gebeuren? ,,Ik kom zelf uit Veghel, maar vroeger kwamen we al bij Den Tol om hier te eten.”

Zelf investeren

Nieuwe ondernemers moeten wel zelf investeren. Om te beginnen hebben ze een pand nodig. Voor opstartkosten en complete professionele inrichting moet rekening worden gehouden met een bedrag tussen de 350.000 en 450.000 euro. De franchisenemer betaalt een eenmalige vergoeding aan Den Tol van 15.000 euro. Daarvoor mag hij of zij het concept van het bedrijf gebruiken. Ook wordt er ondersteuning en training voor gegeven. Verder draagt de ondernemer 7,5 procent van de omzet aan Den Tol af.

Daar krijg je de goede naam en dus klandizie voor terug. Begin dit jaar nog werd de pannenkoek van Bas van Zoggel van Den Tol in Velp op de horecavakbeurs Horecava gekroond tot beste van Nederland. Hij maakte er eentje met witte chocolade-champagnemousse, passievrucht-cremeux, pistache-crème en lauwwarme witte chocolade-frambozensaus.

Bron: Joost Ariaans – AD

Ontvang gratis meer informatie over Pannenkoekenrestaurant Den Tol

"*" geeft vereiste velden aan

Aanhef

Meer informatie over franchisen bij

Pannenkoekenrestaurant Den Tol