backWERK

backWERK franchise formule

franchisen bij backWERK

Slim kiest backWERK!

backWERK is een bakery-cafe waarbij gasten in een warme, gezellige omgeving de heerlijkste vers bereide gerechten direct kunnen kiezen. In 2009 werd de eerste Nederlandse vestiging geopend in Nijmegen. Momenteel staat het aantal vestigingen op 25 en heeft backWERK nog steeds de ambitie op te groeien. Groei jij met ons mee?

In Nederland is backWERK succesvol en zoekt daarom franchisepartners

Bij backWERK bereid je de hele dag door de lekkerste dingen voor jouw gasten. Het assortiment bestaat uit:

  • Vers belegde broodjes die de dag door vers worden gebakken en belegd;
  • Koude dranken, huisgemaakte sappen, smoothies en frisdranken;
  • Heerlijke hartige snacks zoals hot sandwiches, vers belegde pizza’s;
  • Vers gebakken koeken en gebak;
  • Warme dranken, zoals verse koffie van bio arabica bonen;
  • De mooiste broodproducten.

Al dat lekkers wordt aangeboden voor een vriendelijke prijs, wat onze kracht is.

Door de open keuken ben je transparant over alles wat jouw gasten eten en drinken in de winkel.

Omdat alle producten klaar liggen voor de gasten hebben zij zelf de keuze of ze snel of rustig bij jou komen ontbijten, lunchen of een tussendoortje komen eten.

Groei jij met ons mee en open jij binnenkort jouw eigen backWERK winkel?

Onze franchisepartners hebben een hoge affiniteit met eten en drinken en met het werken met verse ingredienten, het bereiden van huisgemaakte producten en de verkoop hiervan. Onze franchisepartners zijn ondernemend, klantgericht en motiverend.

 

Aangesloten bij De Nationale Franchisegids - logo voor op website formule


backWERK franchise informatie

Activiteit:

backWERK is een bakery-cafe waarbij je in een warme, gezellige omgeving de heerlijkste verse bereide gerechten direct kunt kiezen. Je vindt backWERK overal waar mensen (druk) bezig zijn. Bezig met winkelen, werken of op weg zijn.

Branche: - -
Werkt met ondernemers sinds: 2003
Entreegeld: € 3.600
Jaarlijkse franchisefee: 7,95% franchise fee
Totale investering: ca. € 350.000
Benodigd eigen vermogen: Minimaal € 40.000
Gemiddelde omzet pv: Wordt in persoonlijk gesprek bekend gemaakt.
Type samenwerking: Hard Franchise
Lid nfv: Ja
Omschrijving training: In overleg, voor opening 15 werkdagen verplichte training
Hoe is de inkoop geregeld: Centraal geregeld
Verkoop oppervlakte: 100 - 200 m²
Locatie omschrijving: A1 / A2
Verzorgingsgebied: Vanaf 30.000 inwoners
Contact franchisegever: Neem contact op met deze formule

interview met backWERK

Duitsland vaart wel bij Nederlands voorbeeld

Bewezen concept bakery café backWERK werpt vruchten af in binnen- en buitenland

Het gaat goed met backWERK. De broodformule opende onlangs twee nieuwe vestigingen en staat aan de basis van een rebranding in Duitsland. De groei over het afgelopen jaar in Nederland was maar liefst 100%. Managing director Dick de Vilder merkt dat de Duitse collega’s met interesse kijken naar de Nederlandse vorderingen, die ook in eigenland klopt dit wel? Is ‘Duitsland’ niet duidelijker? niet onopgemerkt blijven.

backWERK is een van origine Duitse formule die in Nederland een masterfranchise uitgaf tot eind 2014. Wat bedoel je hiermee? Dat er tot 2014 gezocht werd naar een master franchisenemer? Of waren het vestigingen die vanuit dl. Werden aangestuurd? De formule gold als discountbakker, totdat Duitsland de masterfranchiserechten terugkocht om de exploitatie weer in eigen handen te nemen. De Vilder werd als managing director voor Nederland aangesteld om in overleg met het Duitse bestuur de formule aan te passen naar het moderne, frisse concept dat er nu is.

Bakery café

“We noemen onszelf inmiddels een bakery café”, legt De Vilder uit. “Aan de basis ligt een foodconcept met brood, maar we verkopen ook verse sappen, smoothies en koffie. We bedienen klanten tijdens de foodmomenten overdag, dus ontbijt en lunch. Snelheid is hierbij van belang. Alle producten liggen vers bereid klaar en klanten kunnen ze zelf pakken. Daardoor kunnen we eventuele plotselinge drukte goed aan en zien onze klanten direct wat ze krijgen, dus geen misleidend plaatje. Daarnaast is een faire prijs voor ons een must. We willen voor iedereen toegankelijk zijn en daarom houden wij onze prijzen laag. We boeten daarbij niet in op kwaliteit: we maken dingen zelf, wat een mooie kans is om originele recepturen te ontwikkelen. Daar zijn we ook succesvol mee: onze hot sandwiches, waarvoor we een speciaal broodje hebben ontwikkeld, doen het bijvoorbeeld erg goed. Ook geven we een eigen draai aan onze sauzen en spreads. Ik durf wel te stellen dat wij het snelste en goedkoopste concept in onze branche zijn en kwalitatief zeker een van de beste. Die combinatie van waar voor je geld is ongeëvenaard, daar komt niemand bij in de buurt.”

Overname Brood Express

backWERK is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dit had onder andere te maken met de overname van Brood Express. “De Ladage Groep, zeer bekend van de frites, exploiteerde een broodconcept in het Rotterdamse metronet. Wij hebben die locaties gekocht en omgebouwd naar onze formule. Dat was een forse aanpassing, want onze binnenstadse winkels zijn rond de 180 vierkante meter en de Brood Express-winkels zijn slechts een tiende van dat oppervlak. Klopt dat echt, dus maar 18 m²? Daar hebben we een heel concept voor bedacht wat is dat concept dan? en die winkels blijken nu buitengewoon succesvol. Ook de samenwerking met het Rotterdamse vervoerbedrijf RET is erg goed.”

Nieuwe look & feel

De formule telt inmiddels 26 vestigingen die stapsgewijs worden omgeturnd tot wat de formule nu wil uitstralen. “Sinds 2014 hebben we de formule omgegooid. Er zijn dus nog wat winkels die qua look & feel nog halverwege dat ontwikkelingsproces zijn. Op den duur moeten ze allemaal up-to-date zijn en daar werken we nu hard aan. We hebben daarnaast twee eigen vestigingen: één op het centraal station van Schiedam en een conceptstore in Hilversum. Daar proberen we allerlei dingen uit voor de markt en bedenken we nieuwe recepturen; het is een echt vernieuwingscentrum. Ook worden onze franchisepartners er getraind.” Innoveren is overigens aan backWERK wel besteed: de formule rust nooit op haar lauweren. “Stilstand is achteruitgang”, meent De Vilder. “We blijven zoeken naar vernieuwing om onze producten beter te maken en de beste te blijven. Als je dat niet doet, halen de ontwikkelingen je in.”

Instappen in bewezen concept

backWERK heeft net twee nieuwe winkels geopend in het Gelderse Apeldoorn en in het Drentse Emmen. “Volgend jaar willen we tussen de vijf en de zeven nieuwe winkels openen”, vertelt De Vilder. We hebben door heel Nederland plek. Waar we nog niet aanwezig zijn is Zuid-Limburg en de Kop van Noord-Holland. Is dat niet tegenstrijdig? Eerst schrijf je dat er in heel Nederland plek is en dan noem je twee specifieke regio’s waar ze nog niet zitten. Franchisepartners die zich bij ons aansluiten, stappen in in een bewezen concept, waarin formulediscipline van bovengemiddeld belang is. Daar moet je als ondernemer wel tegen kunnen natuurlijk. De receptuur en de look & feel staan vast. Daar staat tegenover dat wij prachtige groeicijfers hebben en onze winkels ten opzichte van de concurrentie bijzonder goed gepositioneerd zijn. Als wij een vestiging openen, heeft dat ook impact op de concurrentie die al in die stad zit. Onze naamsbekendheid neemt dus zienderogen toe. Alle openingen zijn tot dusver succesvol geweest omdat de kinderziektes er inmiddels uit zijn.”

Gedegen opleidings- en begeleidingstraject

backWERK is een echt versconcept, dus de inbreng van de franchisepartners is essentieel om de verse producten goed te bereiden. Om de potentiële franchisepartners goed voor te bereiden op de opening van hun vestiging en de tijd daarna is er een gedegen opleidingstraject. “Onze franchisepartners moeten uiteraard goed op de hoogte zijn van onze procedures, recepturen en de goede presentatie. De opleiding vindt plaats in ons franchisecentre in Hilversum. Tijdens en na de opening zijn er mensen van backWERK aanwezig om de franchisepartner te helpen, onder andere met training van het personeel. Dit doen ze net zo lang totdat de vestiging op eigen benen kan staan. Ook zorgen wij voor een stevige marketingcampagne rondom de opening. De afdeling Finance zorgt voor de begeleiding van de financiering en het businessplan. De ondernemer schrijft dit plan zelf, maar wij ondersteunen op basis van cijfers.”

Testcase in Duitsland

In Duitsland is backWERK nog grotendeels hoe de formule er vijf jaar geleden ook uitzag. De CEO in Duitsland is behoorlijk enthousiast over de Nederlandse aanpak. “We hebben ons in Nederland in vijf jaar tijd ontwikkeld tot een soort 2.0-versie van Duitsland”, glimlacht De Vilder. “Daar zijn we nu in Duitsland mee aan het testen. We zijn begonnen in Moers, ten noorden van Duisburg. Hier hebben we een oude backWERK-vestiging omgebouwd volgens het Nederlandse concept. Dat is een behoorlijk succes geworden: de omzet is na een jaar met 35% toegenomen. Zowel de winkel zelf als het assortiment zijn compleet vernieuwd. Die testcase loopt nog even door, maar de klanten konden die verfrissing erg waarderen. We gaan ook een tweede winkel verbouwen in Bochum, ten westen van Dortmund. Ook deze winkel kunnen we vanuit Nederland goed beleveren. Als het daar ook loopt, laat ik het graag over aan onze Duitse collega’s om een beslissing te nemen over de rest van de 300 winkels in Duitsland.”

backWERK in de top 10

Het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) zette backWERK (gids komt pas in 202 uit) in de top 10 van snelst groeiende foodbedrijven van 2018. De formule staat hierin op plek 3. Dat is mede te danken aan de groei van maar liefst 100% in 2018. Volgens de directeur van het FSIN kiezen consumenten voor gemakkelijke oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan het online bestellen van boodschappen en het kopen van kant-en-klaarmaaltijden. Mensen beslissen steeds meer op het laatste moment wat ze waar gaan eten. Vaak is dat buiten de deur, bijvoorbeeld onderweg. backWERK past in deze trend.


Vraag aan

franchise vestigingen van backWERK

Aantal vestigingen

2018:
1 eigen en 16 zelfstandig
2019:
2 eigen en 25 zelfstandig
2020:
2 eigen en 27 zelfstandig
Buitenland:
350 vestigingen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland

Youtube video's



skyscraper-banner-website

 

Meer informatie  

Bent u geïnteresseerd in deze formule?

Vraag dan nu geheel vrijblijvend informatie aan.

Ja ik wil gratis informatie over
backWERK