Leonidas

Leonidas franchise formule

franchisen bij Leonidas

Ondernemer worden? Leonidas franchise zoekt franchisenemers

De geschiedenis van de Leonidas franchiseformule

Leonidas franchise is in 1913 opgericht door Leonidas Kestekides. Een getalenteerde jonge Griekse chocolatier, die besloot (nadat hij een wereldwijde erkenningsprijs had gewonnen voor het excellente niveau van zijn chocolade en patisserie) om zich te vestigen in Brussel en verschillende tearooms te openen in België.

Hij heeft een breed scala aan bonbons ontwikkeld met respect voor drie belangrijke waarden: Vakmanschap, Genereus en Versheid. Vandaag de dag is de formule één van de grootste ‘Verse Belgische chocolade’ bonbonfabrikanten in Europa en één van de leidende bedrijven wereldwijd in de chocolade en bonbonsector. Leonidas produceert nu vanuit twee locaties in Brussel en heeft momenteel meer dan 1400 onafhankelijke Leonidas franchise winkels in 54 verschillende landen wereldwijd.

Leonidas werkt vanuit 3 standaarden, te weten:

  • Classic Leonidas franchise winkel
  • Leonidas franchise Shop in shop
  • Leonidas franchise Prepacked

Alle drie de concepten hebben als basis uitgangspunt: Kwaliteit. De kwaliteit gaat ons brengen waar we willen zijn en waar we ons comfortabel bij voelen. Kwaliteit uit zich in de omgang met de mens, ons hoogwaardige chocoladeproduct, de service en dienstverlening naar de consument en de drive om u te laten groeien in uw winkel.

De toekomst is NU en de ontwikkelingen waar we aan werken zijn:

  • Concepten
  • Trainingen
  • Internet
  • Begeleiding aan u als ondernemer

Heeft u de drive en het enthousiasme om de ontwikkeling van de formule de komende jaren voeding te geven? Bent u de ondernemer in hart en nieren die uitdagingen aanmoedigt? Bent u bereid op diverse manieren te investeren voor uw eigen zakelijke toekomst?

 

Samenwerkend ondernemen bij Leonidas franchise

Leonidas biedt haar ondernemers een goed opleidingsprogramma, trainingen en professionele marketingondersteuning. Daarbij profiteer je als franchiseondernemer van verkoopondersteuning en de gezamenlijke knowhow, die in de laatste 100 jaar zijn opgebouwd.

Welkom bij Leonidas!

Aangesloten bij De Nationale Franchisegids - logo voor op website formule

 

 

 


Leonidas franchise informatie

Activiteit:

Leonidas is in 1913 ontstaan en maakt al 100 jaar de wereldbefaamde bonbons. Meer dan 100 unieke verschillende exemplaren bonbons worden in Brussel gemaakt en door meer dan 1.400 winkels in de wereld verkocht. 

Branche: - - - -
Werkt met ondernemers sinds: 1913
Entreegeld: Geen
Jaarlijkse franchisefee: Geen
Totale investering: In nader overleg vrij te geven
Benodigd eigen vermogen: Afhankelijk van het concept: Classic winkel circa €30.000, shop-in-shop concept €8.000
Gemiddelde omzet pv: In nader overleg vrij te geven
Type samenwerking: Licentie
Hoe is de inkoop geregeld: Via ons Grossiers netwerk
Verkoop oppervlakte: Vanaf 20 m²
Locatie omschrijving: A1
Verzorgingsgebied: Circa 30.000 inwoners
Contact franchisegever: Neem contact op met deze formule

interview met Leonidas

Goede mix tussen shop-in-shop en gespecialiseerde winkels

Nederland groeiland voor Leonidas

Leonidas heeft een goed jaar achter de rug. De Belgische chocolatier noteerde indrukwekkende groeicijfers in bijna alle landen waar ze actief is. In Nederland, de derde markt voor Leonidas en waar het merk nog volop mogelijkheden ziet, stegen de verkopen binnen het netwerk met 7%. Philippe de Selliers, sinds enkele jaren CEO van het familiebedrijf, kijkt vol vertrouwen naar de toekomst.

Leonidas heeft een rijke historie. Zo bestaat de formule al ruim 100 jaar. Leonidas Kestekides, een getalenteerde Griekse chocolatier, vestigde zich in 1913 in Brussel met zijn eerste tearoom waar hij een breed scala aan bonbons aanbood. Inmiddels is Leonidas al vier generaties in de familie Kestekides en heeft de formule wereldwijd meer dan 1.300 winkels. De bonbons van Leonidas worden gemaakt uit 100% pure cacaoboter, met verse ingrediënten en 100% Belgische chocolade. Consumenten hebben de keuze uit meer dan 100 soorten.

Gegroeid in bijna alle landen

Dat het nog steeds goed gaat met het familiebedrijf, bewijzen de cijfers. “We zijn in twee jaar tijd gegroeid met 13%”, vertelt de Selliers. “Die groei vond plaats in bijna elk land waar we actief zijn. België is onze grootste markt en ook daar hebben we een zeer goed jaar achter de rug. Dat geldt overigens ook voor Nederland, onze derde markt. Dit komt onder andere omdat we hebben geïnvesteerd op commercieel en marketingvlak. We hebben meer mensen op marketing en verkoopsondersteuning gezet voor grote campagnes en ondersteuning van onze winkels. Daarnaast hebben we de niet-productieve kosten, dus de kosten die eigenlijk nergens toe leiden, in beeld gebracht en verminderd. Tot slot hebben we een bijna compleet nieuwe directie, met de nodige nieuwe inzichten en kennis.”

Momenten van geluk voor iedereen

De missie van Leonidas is het creëren van momenten van geluk voor iedereen. “Dat geldt niet alleen voor onze klanten, maar zeker ook voor onze ondernemers”, legt de Selliers uit. “Het begint al met de kwaliteit van onze producten. Ik durf wel te stellen dat het onmogelijk is om een betere kwaliteit chocoladeproduct te vinden. We gebruiken geen palmolie voor onze bonbons, enkel de beste Belgische chocolade en verse producten. Dat bestaat echt nergens anders. Tegelijkertijd bieden we dat aan tegen een zeer betaalbare prijs: €32,80 per kilo is niet veel voor de kwaliteit die wij leveren. Deze prijs maakt ons product toegankelijk en past dus bij onze missie: onze chocolade is voor iedereen. Onze winkels dragen bij aan dit gevoel van geluk. Klanten kunnen onze chocolade zien en ruiken, en met de verkoper praten over het product, er is voor ieder wat wils.”

Geluk begint bij ondernemer

Momenten van geluk beginnen volgens de Selliers echter bij de winkeliers zelf. “Onze ondernemers geloven de formule en hebben erin geïnvesteerd. Wij willen dat ze nu en in de toekomst genoeg geld verdienen om daar tevreden mee te blijven en een gelukkig leven te leiden. Een ondernemer die passie heeft voor zijn vak, brengt dat over op de klant, die weer bij ons komt om dat geluksmoment te ervaren. Onze ondernemers moeten dus gepassioneerd genoeg zijn om dat over te kunnen brengen.”

Passie staat op 1

De ondernemer die bij Leonidas past, moet volgens de Selliers in de eerste plaats dus de passie hebben om een bijzonder product te verkopen. “Iemands achtergrond vind ik niet zo belangrijk: als die passie er maar is.” Ook teamwork is een belangrijke factor om bij Leonidas te kunnen ondernemen. Leonidas is een familiebedrijf en draagt dat ook uit: de ondernemers werken als team samen aan naamsbekendheid en kwaliteit. Daarnaast rekent de Selliers op een grote mate van eigen verantwoordelijkheid om van de winkel, of winkels, een succes te maken. Daartegenover staat dat ondernemers die zich bij Leonidas aansluiten, kunnen profiteren van een gevestigde formule met een grote naamsbekendheid, ook in Nederland. Ze krijgen een gedegen training voordat ze een winkel openen en kunnen ook rekenen op ondersteuning op inkoop- en marketinggebied. Ondernemers hebben een grote mate van vrijheid,  maar wel binnen de grenzen die Leonidas stelt. “Freedom within a framework”, glimlacht de Selliers. Leonidas is geen franchiseformule, maar een licentie. De ondernemers (licentiehouders) betalen geen entreegeld en ook geen franchisefee. “De ondernemers kopen en verkopen onze producten en hebben daarnaast een geheel eigen verantwoordelijkheid voor hun verkoopspunt vestiging. De training die wij onze ondernemers geven draagt hieraan bij: hoe beter die training, hoe duidelijker de uitleg van de ondernemer aan de klant en de mogelijkheid om een goede omzet te draaien.”

Naamsbekendheid in Nederland

De aanwezigheid van Leonidas in Nederland is kleiner dan die in België. “In België heeft Leonidas 400 winkels op 11 miljoen inwoners”, vertelt de Selliers. “In Nederland, met zo’n 17 miljoen inwoners hebben we 200 winkels, waarvan ongeveer 100 shop-in-shops. Er is dus een enorme potentie in Nederland om nieuwe winkels te openen. Daar gaan we de komende jaren ook volop op inzetten. Dat gaan we ook in Frankrijk doen, want daar is met 70 miljoen inwoners en 300 winkels ook nog een gigantisch potentieel.”

Combinatie shop-in-shop en gespecialiseerde vestigingen

“De shop-in-shops in Nederland zijn een erg belangrijk concept voor ons”, legt de Selliers uit. “In Nederland genieten wij wel naamsbekendheid, maar veel minder dan bijvoorbeeld in België en Frankrijk. Als je in een land minder bekend bent, is het niet altijd rendabel om alleen speciaalzaken te hebben.  De combinatie van shop-in-shops en losse winkels in Nederland werkt voor ons erg goed: de concepten ondersteunen elkaar. En uiteindelijk zijn beide een manier om ons product te verkopen. Als de kennis van en de passie voor dat product goed is,  maakt het eigenlijk niet uit waar je het verkoopt, zolang de winkel de nodige sfeer uitstraalt en het concept respecteert.”

Minder concurrentie in Nederland

In Nederland is de concurrentie voor Leonidas minder groot dan in bijvoorbeeld België, dat veel speciaalzaken en verkooppunten van bonbons kent. “In Nederland zijn minder gespecialiseerde chocoladeketens”, aldus de Selliers.

Nieuw concept

Leonidas werkt aan het verfrissen van de winkels in Nederland. “We willen de passie voor onze producten vertalen in de look & feel van onze winkels. Klanten moeten binnen overtuigd worden van de kwaliteit van onze producten en dat vergt een nieuw concept waar we in 2018 mee zijn begonnen. Een warmere en modernere uitstraling moet er onder andere ervoor zorgen dat de presentatie in lijn is met de kwaliteit. Dat is uiteraard niet in een jaar gebeurd als je ruim 200 winkels en shop-in-shops hebt. We werken dus hard aan onze aanwezigheid in Nederland en we kunnen er nog veel nieuwe ondernemers verwelkomen.”

Wist je dat…

  • Nederlanders gemiddeld 4,9 kilo chocolade per jaar eten?;
  • het land waar de meeste chocolade wordt gegeten Zwitserland is met 11,4 kilo per persoon per jaar?
  • de meest populaire bonbon van Leonidas de ‘Manon Café is? Dit is de eerste bonbon ter wereld omhuld door witte chocolade;
  • Leonidas altijd op zoek is naar nieuwe smaken en belevingen? Zo was Leonidas de eerste die een chocoladerecept met gepofte rijst bedacht.

Vraag aan

franchise vestigingen van Leonidas

Aantal vestigingen

2018:
22 eigen en 168 zelfstandig
2019:
23 eigen en 173 zelfstandig
2020:
25 eigen en 175 zelfstandig
Buitenland:
1.200

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class

Meer informatie  

Bent u geïnteresseerd in deze formule?

Vraag dan nu geheel vrijblijvend informatie aan.

Ja ik wil gratis informatie over
Leonidas