Albert Heijn

Albert Heijn franchise formule

franchisen bij Albert Heijn

Hoe Albert Heijn begon

Albert Heijn is één van Nederlands’ bekendste retailers en is al in de 19e eeuw opgericht. In 1887 kocht Albert senior de kruidenierszaak over van zijn vader Jan. Het zou nog wel een kleine honderd jaar duren voor dat de groei op gang kwam. Albert opende wel binnen tien jaar na overname filialen in Purmerend en Zaandam. In 1899 opende hij een Centraal Magazijn van waaruit de winkels werden bevoorraad. Twaalf jaar later begon Heijn een eigen koffiebranderij en ging hij ook zijn eigen koek maken. Zo wilde hij meer marge in eigen handen houden en had hij meer grip op de kwaliteit. Later kwamen er ook fabrieken voor koffie, thee, beschuit en andere huishoudelijke producten. Ook was er een kortstondige flirt met de margarinefabrieken van Anton Jurgens.

Snelle groei in franchise

Begonnen als retailer werd Albert Heijn steeds meer een fabrikant met eigen huismerken. Mede om de afzet van de eigen productie veilig te stellen besloot om fors in te zetten op de groei van het aantal winkels. Er werd gewerkt met een vaste winkelformule die ook door zelfstandige ondernemers konden worden uitgebaat: Albert Heijn zette vol in op het franchisemodel. Jonge veelbelovende filiaalleiders konden met steun van de franchisegever franchisenemer worden. Voor Albert Heijn was dit ideaal: de jonge talenten werden zo langdurig aan de formule gebonden, voor de franchisenemers in kwestie was dit ook een ongekende kans. Dat heeft hen geen windeieren gelegd, franchisenemers Van der Tweel en Ten Have hebben er zelfs een notering in de Quote 100 mee verdiend. Inmiddels heeft de franchiseformule 933 vestigingen waarvan een kleine derde (287) in handen is van franchisenemers. De supermarkten worden bevoorraad vanuit zes distributiecentra. Albert Heijn behoort onder Ahold en heeft als zusterformules de franchiseformules Gall & Gall en Etos. Vaak zijn deze winkelformules samen onder één dak. Met name in de jaren ’70 en ’80 is Albert Heijn snel gegroeid door middel van franchise.

Conflict over de onverdeelde marge

Ondanks alle voorspoed van beide kanten is er toch is een langlopend conflict tussen de AH-ondernemers en hun franchisegever. Volgens de franchisenemers delen zij niet eerlijk mee in de inkoopvoordelen: Albert Heijn ontvangt namelijk omzetpremies en bonussen van leveranciers op producten die (ook) door de franchisenemers worden verkocht. Dat voordeel wordt ook wel onverdeelde marge genoemd. Dit onderwerp is niet duidelijk in de franchiseovereenkomst tussen franchisegever en franchisenemer geregeld. Albert Heijn ziet niet in waarom zij die voordelen zou moeten delen met de franchisenemers.

Supermarktondernemer worden

Er zijn nauwelijks witte vlekken in Nederland. Uitbreiding gebeurt vooral voor overname van andere supermarkten (C1000, Super de Boer, etc.) en in mindere mate door autonome groei. Net als bijna alle andere supermarkten zoekt Albert Heijn daarom geen franchisenemers meer. Een voorbeeld van een supermarkt die nog wel naar ondernemers zoekt is Natuurwinkel.


Albert Heijn franchise informatie

Activiteit:

Albert Heijn is een supermarktformule voor alle dagelijkse boodschappen en voor bijzondere en verse producten. Daarnaast biedt de franchiseorganisatie haar klanten bijzondere en aantrekkelijke acties.

Branche: -
Werkt met ondernemers sinds:1991
Entreegeld:Nihil
Jaarlijkse franchisefee: 3% van de omzet inclusief BTW, royalty en reclame fee inbegrepen.
Totale investering:Afhankelijk van de situatie
Benodigd eigen vermogen:€ 150.000
Gemiddelde omzet pv:€ 7.000.000 - € 22.000.000
Type samenwerking:Hard Franchise
Lid nfv:Ja
Omschrijving training:Heel scala aan trainingen en opleidingen
Hoe is de inkoop geregeld:Centraal
Verkoop oppervlakte:Tussen 800 - 2.500 m²
Locatie omschrijving:A1/B1
Verzorgingsgebied:Vanaf 5.000 inwoners

Delen:

franchise vestigingen van Albert Heijn

Aantal vestigingen

2016:
623 eigen en 285 zelfstandig
2017:
629 eigen en 300 zelfstandig
2018:
646 eigen en 311 zelfstandig
Buitenland:
9