Albert Heijn

Albert Heijn franchise formule

franchisen bij Albert Heijn

Supermarktondernemer worden

Er zijn nauwelijks witte vlekken in Nederland. Uitbreiding gebeurt vooral voor overname van andere supermarkten (C1000, Super de Boer, etc.) en in mindere mate door autonome groei. Net als bijna alle andere supermarkten zoekt Albert Heijn daarom geen franchisenemers meer. Een voorbeeld van een supermarkt die nog wel naar ondernemers zoekt is Ekoplaza.

Hoe Albert Heijn franchise begon

Albert Heijn is één van Nederlands’ bekendste retailers en is al in de 19e eeuw opgericht. In 1887 kocht Albert senior de kruidenierszaak over van zijn vader Jan. Het zou nog wel een kleine honderd jaar duren voordat de groei op gang kwam. Albert opende wel binnen tien jaar na de overname filialen in Purmerend en Zaandam. Het Centraal Magazijn opende in 1899, van hier uit werden de winkels bevoorraad. Twaalf jaar later begon Albert Heijn een eigen koffiebranderij en ging hij ook zijn eigen koek maken. Zo wilde hij meer marge in eigen hand houden en had hij meer grip op de kwaliteit. Later kwamen er ook fabrieken voor koffie, thee, beschuit en andere huishoudelijke producten. Ook was er een kortstondige flirt met de margarinefabrieken van Anton Jurgens.

Snelle groei in franchise

Begonnen als retailer werd Albert Heijn steeds meer een fabrikant met eigen huismerken. Mede om de afzet van de eigen productie veilig te stellen besloot hij om fors in te zetten op de groei van het aantal winkels. Er kwam een vaste winkelformule, die ook door zelfstandige ondernemers uitgebaat kon worden. Albert Heijn zette vol in op het franchisemodel. Jonge, veelbelovende filiaalleiders konden met steun van de franchisegever, franchisenemer worden. Voor Albert Heijn was dit ideaal. De jonge talenten werden zo langdurig aan de franchiseformule gebonden.

Voor de franchisenemers in kwestie was dit ook een ongekende kans. Dat heeft hen geen windeieren gelegd. Franchisenemers als Van der Tweel en Ten Have hebben er zelfs een notering in de Quote 100 mee verdiend. Inmiddels heeft de franchiseformule meer dan 850 vestigingen. Hiervan is circa 30% (267) in handen van franchisenemers. Bevoorrading van de winkels wordt geregeld vanuit zes distributiecentra. De Albert Heijn franchise behoort onder Ahold en heeft als zusterformules de franchiseformules Gall & Gall en Etos. Vaak zijn deze winkelformules samen onder één dak. Met name in de jaren ’70 en ’80 is Albert Heijn snel gegroeid door middel van franchise.

Conflict over de onverdeelde marge

Ondanks alle voorspoed van beide kanten is er toch een langlopend conflict tussen de AH-ondernemers en hun franchisegever. Volgens de franchisenemers delen zij niet eerlijk mee in de inkoopvoordelen. Albert Heijn ontvangt namelijk omzetpremies en bonussen van leveranciers op producten die (ook) door de franchisenemers worden verkocht. Dat voordeel wordt ook wel onverdeelde marge genoemd. Dit onderwerp is niet duidelijk in de franchiseovereenkomst tussen franchisegever en franchisenemer geregeld. Albert Heijn ziet niet in waarom zij die voordelen zou moeten delen met de franchisenemers.

Albert Heijn Franchise eerste vestiging

Eerste franchisewinkel Albert Heijn, Appingedam.


Albert Heijn franchise informatie

Activiteit:

Albert Heijn is een supermarktformule voor alle dagelijkse boodschappen en voor bijzondere en verse producten. Daarnaast biedt de franchiseorganisatie haar klanten bijzondere en aantrekkelijke acties.

Branche: -
Type samenwerking: Hard Franchise
Startjaar: 1885
Lid NFV: Ja
Entreegeld:
Een éénmalige fee bij de start van de samenwerking die je moet betalen aan de franchisegever.
Nihil
Franchisefee:
Periodieke vergoeding die je moet betalen aan de franchisegever voor de geleverde diensten/ondersteuning. Soms wordt het opgesplitst in een marketingfee, royalty of servicebijdrage.
3% van de omzet inclusief BTW, royalty en reclame fee inbegrepen.
Benodigd eigen vermogen:
Dat deel van de totale investering in je eigen Albert Heijn dat je uit eigen geld en/of familielening moet financieren. Dit kun je dus niet lenen van de bank.
€ 150.000
Totale investering:
De totale investering in je eigen Albert Heijn. De totale investering kan bijv. bestaan uit je eigen vermogen en een lening van de bank.
Afhankelijk van de situatie
Gem. omzet per vestiging: € 7.293.600 - € 22.792.500
Gem. oppervlakte vestiging: Tussen 800 - 2.500 m²
Locatie omschrijving: A1/B1
Verzorgingsgebied: Vanaf 5.000 inwoners
Training/opleiding: Heel scala aan trainingen en opleidingen
Inkoop: Centraal
Aantal medewerkers: 130 fte

Delen:

franchise vestigingen van Albert Heijn

Aantal vestigingen

2019:
618 (NL; incl to go) eigen en 250 zelfstandig
2020:
621 (NL; incl to go) eigen en 256 zelfstandig
2021:
628 eigen en 267 zelfstandig
Buitenland:
40 (België, waarvan 17 franchise)