Maak favoriet
Verwijder favoriet
Een winkel van Jamin streelt alle zintuigen
‘‘Je moet de klanten blijven uitdagen’’
Jamin is al vele decennia een begrip in het Nederlandse retaillandschap. De keten van snoepwinkels vond zijn oorsprong in de tweede helft van de 19e eeuw, en geldt sindsdien als een van Nederlands sterke merken. Toch is het Jamin niet altijd voor de wind gegaan. Rond de eeuwwisseling kleefde het stigma ‘oubollig’ aan de winkels. Bij de naam Jamin dacht je voornamelijk aan een achterhaalde formule waar ze vooral kersenbonbons en bitterkoekjes verkochten. Maar hoe anders is het nu! Jamin heeft zichzelf de laatste jaren goed ‘afgestoft’ en voert weer de boventoon in de branche van zoetwaren. Jamin is weer trendsettend in snoep en ijs. Een nieuwe focus, het assortiment, de franchisenemers en de locaties zijn daarvoor verantwoordelijk. Eén van die franchisenemers doet zijn enthousiaste verhaal.
De groei
Anwar Baaroun (32) startte in mei 2014 met zijn Jaminvestiging in Zutphen. “Dit eerste jaar is al naar volle tevredenheid. Ik maakte een vliegende start doordat het meteen bij de opening druk was door de avondvierdaagse”, zegt hij. “De hele dag door had ik rijen klanten in de winkel, en sindsdien is het blijven lopen. Je maakt van tevoren een begroting, een prognose waarop je hoopt uit te komen. Die halen we met redelijk gemak. Ik kan wel stellen dat het tot nu toe boven verwachting gaat.”
Locatie
Baaroun was de laatste twee jaar voor hij als franchisenemer bij Jamin aan de slag ging, regiomanager van de keten Beter Horen. Daarvoor werkte hij tien jaar in de financiële dienstverlening. “Een jaar of vier geleden vatte ik het plan op om voor mezelf te beginnen, het liefst binnen een franchise”, kijkt hij terug. “Ik sprak met een aantal formules, waaronder Jamin, en die sprak me het meest aan. We wilden graag met elkaar verder, maar het duurde een tijd voor we een geschikte locatie vonden.” Die is er nu, in het fraaie historische stadshart van Zutphen, midden in een winkelstraat met een goede sfeer en uitstraling. Baaroun heeft zijn winkel in een monumentaal pand. Met 80 m2 verkoopvloeroppervlak voldoet de zaak prima aan één van de criteria van Jamin.
“We hebben nu 102 winkels”, zegt Koen Jaasma, manager Operations en Vastgoed van Jamin. “Als we een nieuwe winkel openen, kijken we eerst naar de verhouding van de huurprijs en de verwachte omzet. Dat is natuurlijk cruciaal. Het liefst zitten we met Jamin op een A-locatie, zoals hier in Zutphen. Door die strakke selectiecriteria die we aanhouden is het vaak wel dat je langer moet zoeken voor er een geschikte plek gevonden is. Mede daardoor heeft er de afgelopen 13 jaar geen Jamin in Zutphen gezeten.”
Trendy Funwinkel
Het gedrag van consumenten verandert, mede door het aantrekken van de economie. We zijn de schraalheid van de crisis beu. Jamin profileert zich steeds meer als een ‘trendy fun winkel’, waar je binnenloopt om jezelf te verwennen met iets lekkers. En het moet gezegd worden: die ‘fun’ straalt er ook vanaf. Het assortiment is een feest voor de zintuigen. Behalve de heerlijke geur is er de aanblik van zoetwaren in alle kleuren van de regenboog. Snoepgoed dat je zelf kunt scheppen, springt het meest in het oog. Behalve de bekende drop en zuurtjes kun je bij Jamin ook zelf chocolade scheppen, de zogenaamde Choc’n-mix. Geen andere zaak die dat heeft.
Ook uniek is het aanbod van Amerikaans en Japans snoep, met de opvallende verpakkingen. “Dat Japans snoep, of Sugoi, is niet aan te slepen”, lacht Baaroun. “Het is anders dan wat wij Nederlanders tot nu toe kennen. Klanten zijn maar al te graag bereid om er wat meer voor te betalen. Ook omdat de kwaliteit, net als bij ‘American Candy’, heel hoog is. Wat dat betreft is Jamin echt marktleider; we voeren merken die je nergens anders tegenkomt. We willen trendsetter zijn, geen volger. We gaan in de toekomst ook snoep uit andere landen, zoals Turkije, Engeland en Denemarken, in het assortiment opnemen.
Net als het Japanse en Amerikaanse snoepgoed, importeren we dat dan zelf. We willen blijven vernieuwen en klanten blijven uitdagen. Zo is ook het ijsaanbod bij Jamin uniek. Alle ijsproducten variërend van schepijs, slush tot Twizzl (softijs met fruit en toppings) worden in de winkels aangeboden. Hierbij houden we ook de ontwikkelingen in bijvoorbeeld Amerika goed in de gaten, zodat we snel kunnen inspelen op nieuwe trends. Daarnaast moet je als winkelier op en top klantgericht zijn. Klantvriendelijk is niet genoeg. Pik signalen op, luister naar wensen van de klanten en pas daar als het kan je assortiment op aan.”
Uitstraling
“Naast de locatie en het assortiment is ook de uitstraling van de winkel van groot belang”, vervolgt Jaasma. “De franchisenemer moet klanten weten te binden, alleen dan komen ze terug. Die klanten moeten het een feestje vinden om in de winkel te komen. Daar selecteren we onze franchisenemers op. Het enthousiasme moet er vanaf stralen.” Dat zit met Anwar Baaroun wel goed. Hij is zelfs zo enthousiast, dat hij hoopt snel een tweede winkel te openen: “We zijn al aan het oriënteren op panden in Apeldoorn. Dat vraagt wel weer om een investering, maar daar ben ik niet bang voor. Bovendien is de steun van Jamin aan de franchisenemers perfect, zeker in de aanloopfase en als je winkel net open is.
Er komt veel bij het opstarten van een winkel kijken, met name dingen die je je van tevoren in je onervarenheid niet realiseert. Maar Jamin doet bijvoorbeeld alle vooronderzoeken voor er een nieuwe zaak wordt geopend. Ze doen onderzoeken naar het verzorgingsgebied van de winkel, de locatie, noem maar op. Loopt het op niets uit, dan zijn alle gemaakte kosten voor Jamin. Als beoogd franchisenemer loop je wat dat betreft dus geen risico.”
Dat oubollige van Jamin hebben ze rigoureus achter zich gelaten, zoveel is duidelijk. Een bezoekje aan één van de winkels is overtuigend genoeg. En wees gerust; ook die vertrouwde kersenbonbons en bitterkoekjes zitten nog in het assortiment. Alleen moet je er nu wat langer naar zoeken…