Ben ik inwisselbaar?

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

“Het leed is geleden, de horizon schijnt”. Bij veel retailketens wordt de stormbal weer neergehaald omdat de crisis is overleefd. De economie draait immers weer op volle toeren en de particuliere consumptie stijgt. Dus wordt er teruggeschakeld naar business as usual.

Te vroeg . Naar mijn mening zal iedereen die de horizon wil bereiken moeten blijven innoveren en nog beter gaan inspelen op de behoefte van de consument. Dus geen mainstream-product-of dienst, maar een assortiment dat is aangepast aan de wensen van die specifieke klant.

De fysieke winkels moeten een antwoord vinden op het gemak van online shoppen. Deskundig personeel wordt een onderscheidende factor en cruciaal voor de winkelbeleving en de expertise op de winkelvloer.

Kennis over de veranderende voorkeuren van de consumenten is daarbij essentieel. En daarnaast zullen ook demografische invloeden zoals vergrijzing en etnische samenstelling in het marktgebied tot uitdrukking moeten komen in het aanbod . Data-analyse kan daarbij een handig hulpmiddel zijn. Echter, met verbazing las ik in een rapport van Kantar TNS dat 63% van de MKB-bedrijven Big Data niet relevant vindt.

Maar als ik zelf niet geïnteresseerd ben in de gegevens van mijn klanten, hoe weet ik dan of mijn klant mijn winkel of dienst nog wel relevant vindt ? Ben ik niet “inwisselbaar”, er zijn immers alternatieven genoeg? Een eenvoudige vraag met vaak een meer dan moeilijk antwoord.

Gerrit-Jan Pol
Franchise Clients ABN AMRO

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-tubz-europe

banner-volop-kansenV2

franchise-season-art-class