Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Column: Een nieuwe franchisegeneratie staat te popelen

Onlangs gaf ik een gastcollege aan studenten over mijn werk als bedrijfsadviseur binnen franchise. Daar hoorde ik van studenten dat er ‘helaas’ maar weinig carrièrekansen zijn binnen franchise. Er lijkt meer aandacht voor de werving van nieuwe franchisenemers dan voor aanstormend intern talent. Zonde, want nieuwe inzichten zijn belangrijk voor de toekomstbestendigheid van franchise. Tegelijkertijd zie ik steeds vaker jonge ondernemers die bewust kiezen voor franchise als een goede start met begeleiding van de franchisegever.  De vraag is of deze jonge ondernemers zich thuis voelen bij de cultuur van de huidige franchisegevers.

Ondanks de grote diversiteit aan formules valt het mij telkens weer op dat franchise in Nederland maar een kleine wereld is met bekende gezichten. Herkenning in deze ons-kent-ons omgeving is fijn, maar ook een risico. Want waar de meeste Nederlandse bedrijven in de concurrentieslag gretig gebruik maken van nieuwe kennis, zie ik maar weinig studenten doorstromen naar franchise. En dat terwijl er in het hoger- en wetenschappelijke onderwijs (o.a. door de Rijksuniversiteit Groningen) wel degelijk aandacht wordt geschonken aan franchise middels vakken en afstudeeronderzoeken. Het lijkt me zo mooi als meer nieuwe inzichten worden opgenomen in de praktijk.

Tijdens het gastcollege werd ik teruggeworpen naar mijn eerste kennismaking met franchise. Zo deed ik onderzoek naar de eerlijke werking van franchiseraden. Ik ging het gesprek aan met ondernemers en het management van een franchiseorganisatie. De interessante dynamiek die toen ontstond heeft ervoor gezorgd dat ik nu werkzaam ben binnen franchise. Draagvlak  bij franchisenemers is essentieel voor de keuzes die worden gemaakt in franchiseraden. Vanwege de individuele belangen bleek het gezamenlijke belang in de beslissingen die alle betrokkenen aangaan niet altijd zo vanzelfsprekend. Goede afspraken over het besluitvormingsproces zijn dan essentieel. Het zou leuk zijn als meer studenten op deze manier hun weg vinden naar franchise.

Om op de geluiden van de studenten in te haken, nam ik de proef op de som en heb ik samen met een gemotiveerde student een bezoek gebracht aan een franchiseformule. Wat blijkt, de mogelijkheid tot een onafhankelijk onderzoek wordt niet alleen door Flynth, maar ook door de franchisegever en franchisenemers gewaardeerd: nieuwe inzichten geven voor alle betrokkenen kans tot ontwikkeling. Ik hoop dat deze samenwerking een voorbeeld is voor andere franchiseformules en het begin zal zijn van meer nieuwe initiatieven. De eerste stap is daarin door Flynth al ondernomen. Uit de groep studenten hebben wij deze maand een nieuwe (junior-)adviseur mogen verwelkomen. Frisse blikken zie ik namelijk als een essentiële toevoeging aan onze bestaande kennis en ervaring. Zodat het succes van franchise ook in de toekomst blijft bestaan.

 

Ivo Bleeker – Flynth Adviseurs & Accountants

×