Column: Niet hullie en zullie, maar samen!

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Kees Seip – Flynth adviseurs en accountants

De onlangs overleden oud minister-president Wim Kok sprak deze tekst uit in 2001 bij zijn bezoek aan de Haagse wijk Transvaal. Tot op de dag van  vandaag is het een zeer actuele spreuk. Omdat hullie vinden dat dit zo moet,  gaan wij van zullie het toch zeker niet doen.  Herkenbaar?

Ik heb het genoegen om met regelmaat diverse ondernemers te spreken  werkend vanuit verschillende franchiseformules. Niet te vergelijken formules en toch zie ik in die gesprekken veel overeenkomsten. Niet zozeer in het product maar vooral in het ondernemerschap, stuk voor stuk gedreven ondernemers met veel gevoel voor  “hun” zaak. Gek genoeg niet altijd “hun” formule, veelal wordt gesproken over de formule. Daar schuilt natuurlijk een gevaar in en ligt er een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor zowel de franchisenemer als franchisegever.

Ik heb al vaker geschreven dat transparantie en het lef hebben om zaken aan tafel te bespreken  het meeste brengt. Niet makkelijk en soms zelfs pijnlijk, maar uiteindelijk kweek je zo begrip voor elkaar en breng je gezamenlijk de formule verder. Zorg er dus voor dat helder met elkaar communiceren niet als bijzonder wordt gezien maar gewoon is binnen je formule.

Nog altijd is franchise een prachtig samenwerkingsmodel. Ga uit van de kracht van de franchisegever en franchisenemer. Franchisegever, maak gebruik van de (lokale) kennis van de franchisenemers. Onderschat niet hoeveel kennis en kunde er aanwezig is binnen de groep franchisenemers die bewust hebben gekozen voor de formule. Franchisenemer, zorg voor een goede vertegenwoordiging richting franchisegever en sta open voor vaak broodnodige innovaties. Het is een samenwerkingsmodel waarbij ik in geen enkele franchiseovereenkomst  de woorden hullie en zullie ben tegen gekomen. Wel verantwoordelijkheden, rechten en plichten die nu eenmaal horen bij de verschillende rollen.

Voorkom hullie en zullie gedrag en werk toe naar een gezamenlijke doel. Dat werkt niet alleen prettig in de onderlinge samenwerking maar geeft ook een sterk signaal naar je klant.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-season-art-class