Uit onderzoek blijkt dat organisaties geen behoefte hebben aan meer gegevens, maar juist aan een verbetering van de kwaliteit van de reeds vastgelegde bedrijfsgegevens. Het is dus goed om te bedenken wat je wilt meten, voor je gaat meten. Inzicht in de organisatiedoelen en of deze worden gehaald, begint bij het omschrijven van de Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI’s). Helder omschreven en meetbare KPI’s geven namelijk inzicht in de resultaten en hoe deze ontstaan.
De kunst is om die KPI’s te kiezen die direct invloed hebben op het bedrijfsresultaat en aansluiten bij de ondernemingsdoelstellingen. Dit kan variëren van de omzet per medewerker tot de gemiddelde levertijd van een bestelling of de bruto winstmarge per productgroep. Belangrijk hierbij is dat de administratie en de sub-administraties zo zijn ingericht dat de KPI’s eenvoudig kunnen worden bepaald.
Verder vergroot direct inzicht vooraf de continuïteit van de onderneming. Welke kosten lopen op, welke leveranciers moeten nog worden betaald, en welke klanten hebben nog niet betaald? Achteraf weet namelijk iedereen wat er heeft plaats gevonden en wat er had moeten gebeuren.
Tot slot, 3 tips:
Het dashboard is daarmee ook de perfecte oplossing voor een succesvolle overgang van het gebruik van platte gegevens naar digitale data binnen uw organisatie. Data gedreven ondernemen noemen wij dat !
Telefoon: (06) 215 989 57
Website: http://kern-management.nl/
Contactpersoon: mr. drs. A. Evers
Geef een reactie