Column: Een groeiende economie vraagt om employer branding

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Op 17 augustus 2017 meldde de NOS, dat het lijkt of de Nederlandse economie de turbo heeft aangezet. “Ten opzichte van het eerste kwartaal was de groei de afgelopen drie maanden 1,5 procent. In de afgelopen twaalf maanden is de economie gegroeid met 3,3 procent. Die kwartaalgroei is uitzonderlijk sterk en is sinds 2000 maar twee keer eerder voorgekomen, zegt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De arbeidsmarkt groeit mee met de economie. Er kwamen 51.000 banen bij, waaronder 1.000 voor ZZP’ers. Het is de sterkste banengroei sinds 2008. Er zijn vooral vaste banen bijgekomen. Volgens het CBS zie je duidelijk dat bij economisch herstel er eerst vooral tijdelijke banen bijkomen en vervolgens de vaste banen. Nederland telt nu 10,2 miljoen voltijd- en deeltijdbanen.”

Het is te merken aan alle kanten. De winkelstraten lopen weer vol, er wordt volop gebouwd in Nederland, de huizenmarkt is sterk in beweging en klusbedrijven en ZZP’ers komen om in het werk. Tegelijkertijd daalt de werkloosheid. Dit betekent, dat werkgevers weer echt aan de bak moeten om goed en gemotiveerd personeel te krijgen. Met een mooi woord heet dit tegenwoordig “employer branding”. Zorg er dus voor, dat je aantrekkelijk bent als werkgever voor werknemers.

Er bestaat zelfs een site waar werknemers anoniem reviews kunnen achterlaten over hun bedrijf, al geldt de restrictie dat het dan wel een bedrijf moet zijn met meer dan 1.000 werknemers. De meeste franchise-ondernemers halen deze aantallen niet. Toch kunnen zij wel leren van de tips die aangedragen worden. In het algemeen kun je stellen dat bedrijven, die echt extra moeite doen om transparante en betrokken werkgevers te zijn door middel van eerlijke beloning en investeringen in het personeel, gewaardeerd worden door werknemers.

Waar ondernemers inmiddels wel overtuigd zijn van het nut van klant-beleving of gast-beleving, afhankelijk van de branche waarin je opereert, wordt in de toekomst ook iets anders the talk of the town: de “candidate experience”. Waar in het verleden een sollicitant over het algemeen maar één goede kans kreeg, (zo hij deze al kreeg) om te pitchen tijdens het sollicitatiegesprek, zo krijgt in de toekomst (en dat kan al best snel zijn) de werkgever maar één kans om te pitchen tijdens een sollicitatiegesprek.

Kleine zelfstandige ondernemers hebben vaak niet de kennis en kunde in huis om een goede employer branding te ontwikkelen. Franchiseorganisaties kunnen in dat opzicht goed de handen ineen slaan en als zij verstandig zijn, doen ze dat ook.

Daar waar ondernemers over het algemeen goed nadenken hoe ze hun onderneming financieren, bij een bank of bij een crowdfundingplatform als Capital Circle, is het ook verstandig om heel goed na te denken over een minstens zo belangrijke investering: in het menselijk kapitaal. Goed personeel? Dat maak je zelf.

Capital Circle, serious crowdfunding

Wilma van Houwelingen

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website