“Hoeveel zeg je?”

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

In mijn vorige blog schreef ik over klantbeleving en service en hoe belangrijk dit is voor je formule. Laatst maakte ik wel iets heel bijzonders mee… Sta ik in een kledingwinkel en vraagt de verkoper: “Wat wil je betalen voor dat kostuum?” Vol verbazing keek ik hem aan en hij vervolgde: “Kijk niet naar het prijskaartje, daar gaat het zeker niet voor weg.” Vervolgens sprak hij de man die achter mij stond aan en zei dat hij snel moest handelen, anders kocht een ander (ik dus) het pak en was zijn kans voorbij.

In welke wereld ben ik terecht gekomen dacht ik, dit kan toch niet waar zijn. Maar ja, het was het laatste pak. Misschien niet het mooiste kostuum, maar wel het laatste. Deze verkoper had waarschijnlijk het boek van Cialdini gelezen over beïnvloedingsstrategieën. Schaarste werkt altijd goed. Maar ik ben alleen niet gezwicht en nog steeds op zoek.

Dit klinkt allemaal wat absurd, maar met name op de huizenmarkt is dit in Nederland wel degelijk gaande. Overspannen, onredelijk? Marktwerking zegt de een, een luchtbel zegt de ander. Enige structuur en voorspelbaarheid is echter zoek, dat is duidelijk.

Maar geldt dit ook binnen franchise? “Zeg maar wat je wilt betalen om toe te treden tot mijn formule.” Als je dit hoort, stel jezelf dan eerst de vraag hoe serieus je dit wilt nemen. Alles heeft zijn prijs, maar dan wel gebaseerd op een deugdelijke begroting en controleerbare data. Je koopt immers geen broodje (of kostuum).  Als ondernemer en eventueel toekomstig franchisenemer moet je zelf het nodige onderzoek doen.  Check of de cijfers juist zijn en een reëel beeld geven, zorg dat je op de hoogte bent van  de markt en het perspectief binnen die markt. En check of je te maken hebt met een betrouwbare franchisegever.

Laat je niet verrassen en zorg ervoor dat je jezelf laat bijstaan door een professional die oog heeft voor de haalbaarheid en continuïteit van je onderneming. Een professional die verder kijkt dan de dag van vandaag, zich niet laat beïnvloeden door emotie of slimme strategieën van de andere partij en oog heeft voor de mogelijkheden binnen een formule.

Alles heeft zijn prijs, maar laat je niet meevoeren in stroomversnellingen die niet te overzien zijn.

Kees Seip – Flynth adviseurs en accountants

 

 

 

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3