Stabiel inkomen voor ondernemers

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Hoe kom je als ondernemer zo snel mogelijk aan een stabiel inkomen?

Als beginnend ondernemer is misschien de lastigste klus om aan een stabiel inkomen te komen waarvan je goed kan rondkomen. Je komt voor een hoop keuzes te staan die het ondernemen toch wel moeilijker maken dan je in eerste instantie had bedacht. Welk verdienmodel pas je toe? Hoe ga je beschikken over de juiste verkooptechnieken? Met welke klanten en leveranciers ga je wel in zee en met welke niet? Allemaal zaken waarover je goed na moet denken. Hieronder geven we je een aantal tips en stof om over na te denken. Zo zorg je voor een stabiele basis van jouw kersverse onderneming! Succes!

1. Kies een verdienmodel dat bij je past

Het verschilt per bedrijf en per ondernemer welk verdienmodel het beste bij je past. Zo heb je ‘het handelsmodel’, waarbij producten aan de klanten worden verkocht. ‘Uurtje factuurtje’, waarbij je per uur betaald krijgt. Of ‘een abonnementsmodel’ waarmee je verzekerd bent van een vast bedrag per maand voor een bepaalde periode.

Met het laatste kan je binnen de kortste keren een steady inkomen per maand realiseren. In de dienstverlening wordt veel gewerkt met uurtje factuurtje. We zien om ons heen dat dit vaak betekent dat je lange dagen maakt en veel tijd spendeert aan het zoeken naar opdrachten om nóg meer uren te maken. Betekent dat dan dat het abonnementsmodel niet voor de dienstverlening weggelegd is? Nee, integendeel. Het abonnementsmodel is juist de perfecte aanvulling hierop, mits je natuurlijk samenwerkt met de juiste partner (lees That’s Marketing!) en een goede strategie bedenkt om dit succesvol uit te rollen. Alleen dan creëer je snel en eenvoudig een steady inkomen voor een bepaalde periode.

Wij worden tot op de dag van vandaag nog steeds heel blij dat wij abonnementen hebben verkocht. Dit zorgt ervoor dat je bij ziekte en/of vakantie gewoon doorbetaald krijgt. Sterker nog, je kan maanden (of jaren) vooruitkijken wat er binnenkomt! En als je dan nog een leuk product ernaast hebt wat zorgt voor wat pieken in jouw omzet, is dat helemaal mooi!

2. Schoenmaker, blijf bij je leest

Natuurlijk kun je ervoor kiezen om alles zelf te doen. Dat hoort ook een beetje bij het ondernemen, toch? Het maken van een huisstijl en website, het inrichten van de administratie, acquisitie… Dit zien we vaak gebeuren bij startende ondernemers die een beperkte bestedingsruimte hebben. Alles zelf uitzoeken scheelt natuurlijk ook veel geld. Maar het kost daarentegen veel tijd. Tijd die je niet meer terugkrijgt. Tijd die je kan besteden aan het binnenhalen van klanten of het uitvoeren van betaalde opdrachten. Als dat bij jou het geval is, is het handig om je te laten informeren door een partner die alles al een keer heeft uitgezocht. Denk hierbij aan juridisch advies, verkoopadvies en administratie. Hoe lekker is het als je een plan hebt bedacht dat direct naar buiten kan, zonder over jouw schouder te blijven kijken of alles wel goed geregeld is. Denk bijvoorbeeld eens aan jouw algemene voorwaarden? Is deze bij jou wel up-to-date? Of past hij wel bij jouw huidige dienst/product? Of is de wetgeving verandert, waardoor jouw overeenkomsten nietig kunnen worden verklaard? Als onze partner zich druk maakt over hetgeen waar hij/zij goed in is, dan zorgen wij ervoor dat het papierwerk klaarligt om te kunnen gebruiken.

3. Vind het wiel niet opnieuw uit

Als je voor het eerst een presentatie geeft aan een grote groep potentiële klanten, kan dat een lastige klus zijn. Hoe introduceer je jezelf? Wat is een logische indeling van de presentatie? Betrek je de bezoekers en zo ja, op welke manier? Het zou zonde zijn dat je door het gebrek aan ervaring de plank nét misslaat. Het gaat immers om potentiële klanten en dus jouw brood op de plank! Door het aangaan van een partnerschap, kun je belangrijke ervaringen, materialen en tips uitwisselen. Denk aan goede presentaties, overeenkomsten, verkoopstrategieën etc.

4. Bouw jouw eigen naam op

Bij That’s Marketing! willen we dat jij een specialist wordt in jouw regio. Bij het horen van jouw naam, moeten (potentiële) klanten direct aan jou denken. Jouw naam moet bekendstaan als degene die bijvoorbeeld specialist is op het gebied van e-mailmarketing. Wanneer je partner wordt van That’s Marketing!, verkoop je ons systeem That’s Mail!, maar kan je wel altijd handelen op jouw eigen manier en onder jouw eigen naam.

5. Focus

Als laatste punt willen we meegeven dat je altijd keuzes moet maken waar je goed in wil worden/blijven. En als je deze keuze dan hebt gemaakt, moet je focus houden. Zoals hierboven al beschreven, is het belangrijk dat je een specialisme hebt. Wijs daarom gerust klanten af die iets anders van je willen dan wat binnen jouw straatje past. Natuurlijk kan ik mij in het begin voorstellen dat je alle omzet pakt die je pakken kan, maar het staat veel sterker om klanten af te wijzen en ze door te verwijzen naar bijvoorbeeld een ‘gespecialiseerde partner’, dan een allegaartje te maken van jouw werkzaamheden. Daarnaast merken wij dat het simpelweg supertof is om klanten door te schuiven naar samenwerkingspartners en weer andere klanten ervoor terug te krijgen. Geven loont dan ook echt en zo helpen we ondernemers elkaar een handje!

 

Shanna van der Valk – That’s Mail

 

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-season-art-class