Waarom je juist nu een onderneming in de horeca moet starten

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Bartjan Hendriksen, eigenaar Toastable, legt uit waarom je juist nu een onderneming in de horeca moet starten.
In tijden dat veel veranderingen plaatsvinden moet je altijd een stap zetten.

Er is namelijk van alles aan de hand, de markt beweegt, staat open voor vernieuwing en de vraag naar producten en diensten verandert. Soms tijdelijk, soms voor altijd. Hier kan jij op inspelen door te focussen op wat de markt op dat moment nodig heeft en op verder niets anders. Dan laat je zien dat je meebeweegt. Stilstaan is achteruitgaan, een cliché, maar in zo’n situatie zo ontzettend waar. In de horeca vallen momenteel harde klappen. Onterecht en niet verdiend maar het biedt ook kansen. Consumenten ervaren nu erg veel veranderingen tegelijk waardoor ze ook open zullen staan voor die andere hotspot of om dat nieuwe tentje om de hoek eens te proberen. Dit is het moment om nieuwe groepen mensen te bereiken. Verder komen er goede locaties vrij en er ontstaan betere onderhandelingsposities met verhuurders.

Vind de balans tussen enerzijds vasthouden aan je concept en anderzijds snel durven te veranderen.

Een goed duidelijk concept hebben is belangrijk maar blijf je te veel vast zitten in het verleden dan kan dat wel eens flink tegen gaan zitten. Tijdens een crisis zoals deze verandert de omgeving continu, hier moet je weerbaar voor zijn. Wees niet bang om mee te bewegen en hierdoor van je standaard visie af te wijken. Jouw concept is ooit een vast proces geworden omdat het toen als beste paste bij de markt op dat moment. Het klopte precies. Wanneer de markt verandert en jij verandert niet mee, past jouw concept dus vanaf dat moment niet meer in de huidige markt.

Bij Toastable hebben we ons bijvoorbeeld vastgehouden aan de kern van ons concept: de allerbeste tosti’s maken. We hebben de tosti’s niet veranderd en hierdoor laten we zien dat we nog steeds een sterk en betrouwbaar product hebben. Wat we wel hebben veranderd is de grootte van het assortiment en de manier van voorbereiden, verpakken en verkopen. In plaats van bediening aan tafel zijn we volledig gaan focussen op bestellen aan de bar en thuisbezorgen. We werken nu veel efficiënter waardoor de tosti’s sneller klaar zijn, we hebben onze verpakkingen verbeterd waardoor de tosti’s langer warm en krokant blijven en we hebben onze werkruimte volledig ingericht op snelheid van tosti’s maken en inpakken. Wanneer de horeca straks weer helemaal open kan breiden we ons assortiment weer uit en schakelen we in no time weer over op tafelservice en laten we zien dat we weer klaar zijn voor de volgende fase.

Focus op de grootste verandering in de markt: de enorme stijging van afhalen en bezorgen.

De horeca bezoeken gaat sinds vorig jaar heel anders, mensen stappen gedwongen uit hun vaste patroon. Zorg dat jij opvalt en in hun nieuwe patroon past! In dit geval betekent dat focussen op afhalen en bezorgen, simpele gerechten maken en deze snel klaar hebben.

Je product moet hier wel geschikt voor zijn of je moet het zo aanpassen dat het geschikt wordt. Tosti’s bleken mega populair om af te halen en buiten op te eten of thuis te laten bezorgen. Samenwerkingen met verschillende externe verkoopkanalen is cruciaal. Ook al lever je hierdoor marge in, je moet het toch doen. Je laat namelijk aan je gasten zien dat je mee verandert en niet stil gaat zitten.

Geen tijd voor fouten.

Dit is dus dé tijd om te starten in de horeca en dus om mee te varen op de veranderingen die er nu gaande zijn. Maar in een crisissituatie als deze heb je niet veel tijd en budget om allerlei opstartfouten te maken. Je kan je geld maar 1 keer uitgeven en dat kan je maar beter goed doen.

Kies daarom voor franchise!

Het kost veel tijd en geld om het wiel helemaal zelf uit te vinden. Een vliegende start met een bewezen concept is precies wat je nu nodig hebt! Ook als je al een horeca onderneming hebt is dit dé tijd om te rebranden tot een concept dat goed in de huidige markt past. Bij een franchise constructie zoals met Toastable wordt je getraind door een ervaren locatiemanager zodat je meteen alles goed onder de knie krijgt. Ondertussen zorgt Toastable voor de bouw van jouw locatie en wordt die turn key opgeleverd zodat jij direct aan de slag kunt. Je slaat hiermee het hele stuk van concept bedenken, recepturen en werkwijzes ontwikkelen, fouten maken, tegen dingen aanlopen en het opbouwen van naamsbekendheid over. Dit is jouw vliegende start!

Ontvang gratis meer franchise informatie over Toastable!

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.