Bedrijfsovername deel 4: maximaliseer de waarde

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Overdracht van een franchisevestiging

Bedrijfsovername: maximaliseer de waarde

Op termijn is elke ondernemer een verkoper. Uiteraard wilt u – te zijner tijd – een goede prijs krijgen voor uw bedrijf. Hoe werkt de waardering? Waarmee kunt u rekening houden? In een serie artikelen behandelt MKB Advies Partners zes aspecten van een succesvolle bedrijfsovername. In dit artikel: hoe maximaliseert u de waarde van uw bedrijf?

Er bestaat niet zoiets als de ‘absolute waarde’ van uw onderneming. Uw waarden en die van anderen spelen altijd mee. Weten wat voor potentiële kopers belangrijk is, helpt u om uw bedrijf meer waard te maken. Ook uw persoonlijke afwegingen en valkuilen als ondernemer spelen een grote rol bij groei en verkoop van uw bedrijf. Lees meer over de succesfactoren van renderend ondernemerschap.

Rendement versus risico
Ondernemen is steeds uw acties afwegen om uw winst te maximaliseren. Dit betekent voor de een ‘maximaal rendement tegen acceptabel risico’ en voor de ander ‘een acceptabel rendement tegen minimaal risico’. Dit heeft alles te maken met uw waarden in het leven. Risico en rendement kunt u rationeel berekenen, maar emotioneel liggen de zaken anders. Weten welke aspecten van uw bedrijf belangrijk zijn voor u, helpt u om waardevolle keuzes te maken.

Blijf investeren en innoveren
Hoeveel is uw bedrijf nu waard en hoeveel zou het waarde kunnen wórden? Dit is afhankelijk van vele factoren en de belevenis van de potentiële koper. Het is belangrijk dat uw bedrijf aantrekkelijk is voor een nieuwe eigenaar. Het gaat dan niet alleen om opruimen en schoonmaken, alles moet up-to-date blijven. Zorg dat uw bedrijf vooroploopt op de concurrentie. Blijf investeren en innoveren, dit verhoogt de marktwaarde.

Vooruitgang = delegeren, loslaten
Ook het vermijden van management- en persoonlijke valkuilen verhoogt uw rendement. Als ondernemer vervult u meerdere belangrijke rollen binnen uw bedrijf. Naarmate het bedrijf groeit, zijn deze petten vaak niet meer te combineren. Groei is alléén mogelijk als u bepaalde taken delegeert. Het helpt om de verschillende functies uit elkaar te trekken, met de bijbehorende taken, rechten en plichten. Zo kunt u bepalen welke rol u uitbesteedt en welke u zelf blijft vervullen.

Als ondernemer past u zich continu aan op de verwachtingen van de markt. Stilstand is achteruitgang. Om meer waarde te genereren, moet u continu in beweging blijven. Inspelen op trends en oude werkwijzen vernieuwen. Ook dit vraagt van u als ondernemer de moed om los te laten. Denk onder meer aan:

  • de eerste keer dat u iemand in dienst neemt
  • als nieuwe directeuren of eigenaren toetreden
  • als u overstapt op een moderne automatisering
  • wanneer u externe financiers zoals banken toelaat
  • als u het bedrijf gaat reorganiseren bij transformatie

Dit proces is noodzakelijk, want uiteindelijk moet de onderneming ook zonder u verder kunnen gaan. Uw bedrijf volgt een eigen levenspad, waarbij u op elk moment kunt kiezen voor consolidatie, doorgroei of verkoop. Vroeg of laat wordt het bedrijf verkocht of opgeheven. Met de keuzes die u nu maakt, draagt u nu al bij aan een goede waardering en prijs straks bij verkoop.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3