Bedrijfsovername deel 1: dit bepaalt de waarde

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Overdracht van een franchisevestiging

Bedrijfsovername: dit bepaalt de waarde

Op termijn is elke ondernemer een verkoper. Uiteraard wilt u – te zijner tijd – een goede prijs krijgen voor uw bedrijf. Hoe werkt de waardering? Waarmee kunt u rekening houden? In een serie artikelen behandelt MKB Advies Partners zes aspecten van een succesvolle bedrijfsovername. In dit artikel gaan we in op de vraag: wat bepaalt de waarde?

Meer dan 80 procent van de ondernemers weet niet hoeveel zijn of haar bedrijf waard is. En dat terwijl voor veel ondernemers het bedrijf dagelijks inkomen én de pensioenvoorziening is. Ook krijgt elke ondernemer op een zeker moment te maken met de bedrijfsovername. Hoe bepaalt u de waarde van uw bedrijf? Hiervoor zijn veel verschillende methodes. De grondslagen zijn vaak gelijk:

  • De waarde wordt berekend op basis van gebleken en toekomstige resultaten, eigen vermogen of een combinatie hiervan.
  • Hierbij spelen marktfactoren, de branche, bedrijfsorganisatie, soort koper en kansen en bedreigingen voor het bedrijf ook een rol.
  • Ook scheelt het of u een eenmanszaak, vof, bv of ander bedrijf wilt verkopen.
  • Bovendien is ‘waarde’ niet hetzelfde als ‘prijs’: u bent ook afhankelijk van vraag en aanbod in de markt.

Waardebepaling is geen garantie
Welke methodes u ook kiest, de waardebepaling is altijd deels subjectief. De waarde van een bedrijf wordt immers bepaald door variabele factoren en inkomstenverwachtingen voor de toekomt. Aangezien dit nooit met zekerheid is vast te stellen, kunt u ook de waarde niet met 100 procent zekerheid bepalen.

Vergelijk dit met de verkoop van uw woning. De verkoopprijs hangt af van vergelijkbare situaties in de buurt plus een taxatie van de woning. Dit is echter geen garantie voor wat er uiteindelijk wordt betaald. Dat hangt o.a. ook af van de koper en de onderhandelingen. Andere aandachtspunten die een rol spelen:

  • Persoonlijke goodwill
    Uw persoonlijke goodwill is de sleutel tot uw succes geweest. Uw klanten kennen u, vertrouwen u en komen daarom graag bij u terug. Om de persoonlijke goodwill niet te verliezen is het raadzaam om uw eigen inbreng geleidelijk af te bouwen en dit goed te communiceren naar uw klanten. Uw bedrijf is eigenlijk pas echt goed overdraagbaar als u zelf voor een langere periode gemist kunt worden.
  • Bedrijfsovername door een opvolger
    Als uw opvolger bekend is, legt u de voorwaarden van de bedrijfsoverdracht goed vast. Oók binnen de familie. Hierbij is het objectief vaststellen van de overnamesom cruciaal. Een professional kan instaan voor een objectieve waardebepaling. In de onderhandelingen met uw mogelijke opvolger komt u tot een prijsbepaling. De opvolger bepaalt of dit hem of haar genoeg perspectief biedt.
  • Bedrijfsovername door personeel
    Draagt u het bedrijf over aan een personeelslid? Zorg dan voor een acceptabel aanbod. Een te hoge vraagprijs verstoort de verhoudingen, wat funest is voor een mogelijke samenwerking. Een geleidelijke overdracht is vaak voor beide partijen interessant. Wanneer alle afspraken zijn vastgelegd in een definitieve koopovereenkomst kan de bedrijfsovername worden afgerond.
Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.