Ronald Donkers, directeur en eigenaar van Epheon, noemt het Epheon-concept alles-onder-één-dak. Epheon begon zelf ook op één deelgebied, re-integratie. Het UWV was een grote opdrachtgever, met een aanbod van langdurig werklozen, gehandicapten en langdurig zieken. Ook bedrijven, zij het nog schoorvoetend, maakten gebruik re-integratiebedrijven om langdurig ziek personeel te herplaatsen.
Al snel ergerde Donkers zich aan de focus op het eigen verdienmodel van partijen met wie hij moest samenwerken. Het grote verschil met aanbieders op deelgebieden, is dat wij niet denken in specialismen maar in disciplines. Van een bedrijfsarts moet je geen bedrijfsmodel maken, die beoefent een discipline, noodzakelijk om werknemers fit te houden voor het werk. Een discipline die onderdeel uit moet maken van een groter geheel aan disciplines die samenwerken aan één doel: werknemers binnen het arbeidsproces houden.
Klantbehoeften voorop
Epheon kan in een traject met een werkgever elke uitdaging oppakken en samen met de klant bekijken wat de beste aanpak is. Terwijl puur op arbodiensten of re-integratie gerichte aanbieder over het algemeen de in te zetten activiteiten binnen het eigen verdienmodel zoekt, met hoge kosten en een zichzelf bestendigd specialisme tot gevolg. Het eigen verdienmodel staat helaas voorop, niet de behoeften van de klant, of diens medewerkers. De pijlers van het concept van Epheon zijn het bereiken van een optimale Productiviteit, Effectiviteit en Kwaliteit bij werknemers, juist door de integrale aanpak. Zo bereik je volgens Donkers dat de
werkgever een hoger bedrijfsrendement behaalt, terwijl tegelijk en in het verlengde daarvan zijn werknemers er beter van worden. Dat kan een hele andere richting zijn dan wanneer er alleen met bijvoorbeeld een arbodienst wordt gewerkt. Van verzuim wordt niemand beter. Het bestendigen ervan, zoals je vaak ziet gebeuren door de gespecialiseerde arbodiensten, dient geen enkel doel. In ons integrale model kan dat niet gebeuren. Na uiterlijk 8 weken ziekte start re-integratie spoor 2, naast re-integratie spoor 1. Dat is uniek in Arbo-land.
Rol franchisenemers
Epheon had al een landelijke dekking met een eigen team consultants. Toch besloot de organisatie in 2007 om via franchisenemers de groei te stimuleren. Donkers: Dat had twee redenen. Allereerst heeft onze groeiambitie een financiële kant. We zijn niet beursgenoteerd, dus geld ophalen voor expansie is minder eenvoudig. Door samen te werken met een franchisenemer, kun je de kosten delen. Een tweede reden is dat een franchisenemer ondernemer is. Die heeft meer feeling met wat andere ondernemers bezig houdt. Men begrijpt elkaars problemen en uitdagingen. Franchisenemers kunnen de voordelen van onze integrale aanpak uitstekend overbrengen.
Zorgvuldigheid kenmerkt de groeiambities van Epheon, dat in 2009 met de eerste franchisenemer begon. We wilden eerst een goed franchiseconcept opstellen om een franchisenemer optimaal te bedienen. Hoewel we uiteindelijk overal in Nederland met franchisenemers willen werken, doen we dat liever met één goede franchisenemer per jaar, dan met vijf franchisenemers waarbij we er
van drie na een jaar weer afscheid willen nemen.
Franchisen is ondernemerschap
Inmiddels zijn er drie franchisenemers via Epheon actief en worden er met belangstellenden gesprekken gevoerd. Het belangrijkste daarbij is ondernemerschap. Donkers: Al het andere kun je iemand aanleren via training en begeleiding. Maar een commerciële inslag moet in iemand zitten. De drive om onze gezamenlijke boodschap over te brengen en om een netwerk uit te bouwen. De wetenschap dat het plegen van acquisitie een belangrijk onderdeel van je werkweek is.
Mila Bahadoersing is sinds 2011 één van de franchisenemer bij Epheon. Zij noemt zichzelf loopbaanbegeleider en trainer met een
missie: verbinding leggen met en tussen mensen en organisaties, zelfstandigen en hun klanten ten dienste van hun professionele
ontwikkeling.
Mila heeft ruim 25 jaar gewerkt in diverse functies met een HRMachtergrond, waarvan 16 jaar als zelfstandige in de reisbranche. In
2010 ging zij na het sluiten van haar reisbureaus als zelfstandig ondernemer verder met loopbaanadvies, outplacement, verzuiminterventie, begeleiden van zelfstandigen en werkzoekenden naar werk of opdrachten.
Uit de reisbranche kende Mila de voordelen van ondersteuning door een goede franchiseformule. Ik zocht een organisatie die me meer slagkracht en body kon geven dan waartoe ik alleen in staat ben. Ze voerde een aantal gesprekken met formules vanaf 2010, maar vond geen organisatie die bij haar paste. De formules waren onduidelijk, of boden me niet de vrijheid om mijn invulling aan mijn werk te geven. Ik ben allereerst ondernemer, dus wil mijn eigen identiteit behouden en mijn onderneming versterken.
Ondersteuning
Bij Epheon vond Mila zowel een organisatie die bij haar paste als een concept waar ze mee uit de voeten kon. Ik krijg ondersteuning op veel gebieden, van administratie tot afronding van contracten met klanten. Daarnaast heeft Epheon alle relevante keurmerken voor de re-integratiebranche. Het voordeel van een totaalconcept met disciplines, niet alleen arbo of alleen outplacement, is daarnaast dat je klanten veel meer te bieden hebt.
Hoewel Epheon een harde franchiseformule hanteert, is er voldoende ruimte voor een eigen inbreng, benadrukt Donkers. We werken samen met mensen die zelf nadenken over een verdere verbetering van de dienstverlening. Ons concept en ons franchiseconcept kunnen er alleen beter van worden. Natuurlijk kan een franchisenemer niet zomaar van alles en nog wat uit proberen. Maar ruimte nemen om nieuwe diensten te ontwikkelen, dat moedigen we aan.
Zendelingenwerk
Donkers merkt nog regelmatig dat hij bezig is met zendelingenwerk. De voordelen van onze integrale aanpak zijn duidelijk en evident. Maar organisaties daadwerkelijk laten overstappen naar ons model, dat vergt uitleg. Je merkt dat dat veel makkelijker gaat als je als ondernemer met andere ondernemers praat. Hier ligt een belangrijke rol voor onze franchisenemers. Wanneer de overstap eenmaal gemaakt is, moeten we het natuurlijk in de praktijk bewijzen. Ook dat is een belangrijke taak van onze franchisenemer. In haar eigen regio (Rotterdam) had Mila vooral in het begin veel voordeel van de naamsbekendheid van Epheon bij instanties zoals
het UWV en bij overheden zoals gemeenten. Inmiddels richt ze zich in toenemende mate op het bedrijfsleven. Daar moet de naam van Epheon in de regio Rotterdam – verder opgebouwd worden. Af en toe is het inderdaad missiewerk om het concept uit te leggen. Maar wanneer ik daar de kans voor krijg, zien organisaties meestal de voordelen van een integrale aanpak. En bij bedrijven, daar zit de komende jaren de meeste groeipotentie én onze grootste uitdaging.