Maak favoriet
Verwijder favoriet
New York Pizza blijft investeren in groei en innovatie
‘Steeds meer plek voor nieuwe vestigingen’
We hebben de smaak te pakken in Nederland: we laten steeds vaker maaltijden thuis bezorgen. Met de pizza als onbetwiste nummer 1. De groei zit er daarom volop in bij de Nederlandse formule New York Pizza. De franchisenemers willen de beste pizza en de beste service bieden. En worden daarbij flink geholpen door de digitale innovaties ‘onder de motorkap’ van de formule.
New York Pizza heeft nog volop ruimte om te groeien
Fysiek of online
De vraag naar maaltijden die aan huis worden bezorgd, groeit nog altijd flink in Nederland. Zelfs in het rare jaar 2020 is bij New York Pizza het aantal vestigingen gegroeid (naar ongeveer 225), maakt de formule de stap naar het buitenland, en is de introductie van een nieuw concept – de pizza drive-through – een groot succes.
“Het is in deze markt niet makkelijk om te groeien, maar er is wel veel potentie”, weet Joost Geurtsen, directeur marketing van New York Pizza. “Voor mensen wordt het normaler om eten thuis te laten bezorgen. Pizza is extreem populair en toegankelijk. Ook in kleinere plaatsen, waar New York Pizza normaal geen toegang had, draaien we enorm goed met het bezorgen. Zulke plaatsen zijn nu wél interessant om er een bezorgconcept te openen. We zien dus steeds meer plek voor nieuwe vestigingen.”
De ontwikkelingen in 2020 hebben de omzet in de bezorging flink gestimuleerd. “Toen in maart de lockdown kwam, reageerde de consument in eerste instantie geschrokken. Twee weken zagen we een kleine teruggang in de omzet. Sindsdien is het flink gaan groeien en blijven groeien. Mensen die nooit eten bestelden, hebben kennisgemaakt met bezorging. De verwachting is dat dit de komende jaren doorzet.”
Met de oorsprong van New York Pizza, de slicerestaurants, is het een ander verhaal. “Die moeten het hebben van de mensen op straat, maar er zijn nog maar heel weinig mensen op straat.”
Pizza-drive
De formule is dit jaar van start gegaan met een compleet nieuw concept: de pizza drive-through in het Zeeuwse Goes. Slices bestellen en afhalen zonder je auto te verlaten. “Dat slaat enorm aan”, vertelt Geurtsen. “We hadden natuurlijk geluk dat deze zomer veel mensen in eigen land op vakantie gingen. Er zijn meer locaties die zich lenen voor dit concept. Ook hebben we dit jaar een aantal nieuwe vestigingen geopend, en in Goes en Utrecht hebben we bovendien bestaande vestigingen een vernieuwd interieur gegeven. Weer een stap verder in de tijd, uitnodigend, daar wil je echt naar binnen. Er zijn bestelzuilen bij de ingang, waardoor er geen oponthoud is aan de balie.”
Ook waagt New York Pizza, tot nu toe een puur Nederlandse formule, de stap naar het buitenland. Er komen enkele vestigingen in Duitsland en België. Geurtsen: “Ook daar hebben we stiekem al heel wat naamsbekendheid, meer dan we dachten. Er hebben zich veel ondernemers gemeld die met ons in zee willen.”
Pizzabakker of internetbedrijf?
De beste pizza en de beste service. Dat is het centrale thema bij New York Pizza. Er is de laatste jaren flink geïnvesteerd in nieuwe vestigingen, een nieuw distributiecentrum en een eigen deegfabriek. Daarnaast is er veel nadruk gelegd op digitalisering: een eigen internet-bestelplatform met goed kassasysteem en een klantvriendelijke app.
“We hebben gekozen voor een eigen bestelplatform, zodat je niet alleen maar afhankelijk bent van externe partijen” vertelt directeur marketing Joost Geurtsen. “In de afgelopen 1,5 jaar hebben we een compleet nieuwe website neergezet en een nieuwe app gelanceerd. De klantreis is de laatste jaren nogal veranderd. Iedereen bestelt tegenwoordig vanaf zijn mobieltje. Wij hebben er voor gezorgd dat dat zo makkelijk en zo leuk mogelijk is. We investeren veel in fotografie en video’s. Zodat we overal, ook op onze sociale kanalen, goed kunnen laten zien welke lekkere producten we hebben. En hoe makkelijk het is.”
Online vindbaar
Marketing is in deze tijd, en in deze branche, flink aan het veranderen. Geurtsen: “Je hebt geen zin om te koken, hoe komen wij dan op dat moment onder jouw aandacht? Folders zijn steeds moeilijker te verspreiden, veel nee-nee-stickers, en mensen zitten bovendien niet meer achter hun brievenbus, maar op hun telefoon. We hebben flink ingezet op onze online lokale vindbaarheid. Je moet niet alleen goed vindbaar zijn in het straatbeeld, maar ook bovenaan komen als iemand op Google zoekt naar pizza bestellen.”
Ook voor ondernemers heeft de formule een digitale omgeving. “Je hebt een marketing menukaart en daaruit kiest je de campagne die jij wilt. Er is een marketing webshop waarin je als ondernemer heel veel materialen en campagnes kunt bestellen. Je kunt er direct mail, folders of posters voor bushaltes bij bestellen. Wij zorgen dat alle materialen klaar staan en alles geregeld wordt.”
Internetbedrijf
Er wordt wel eens gegrapt dat New York Pizza geen pizzabakker meer is, maar een internetbedrijf. Geurtsen: “We zijn op de eerste plaats een pizzabedrijf, maar zonder die internet-ontwikkelingen waren we nergens. Van het naadloos bestellen tot het krijgen van feedback. Real-time inzicht in bestellingen en servicetijden. Zo kun je als ondernemer alle tijd besteden aan het maken van de beste pizza’s en het geven van de beste service.”
“Zonder internet
waren we nergens’’
New York Pizza heeft veel jonge franchisenemers
Hij is er op zijn 16e begonnen als pizzakoerier, en nu is Bafo Owusu (29) de ondernemer van de New York Pizza vestiging in Hoekenrode (Amsterdam-Zuidoost). “Na een aantal jaren als koerier te hebben gewerkt, wilde ik verder groeien. Ik kreeg de kans om in de keuken te werken en leerde pizza’s maken. De toenmalige eigenaar zag wel wat in me. Hij vond dat ik leidinggevend talent had, en een goed hart.”
Veel fouten gemaakt
Maar een eigen zaak krijg je niet zomaar. “Hard werken, veel sparen, veel leren. Ik heb een managementopleiding doorlopen, maar het meeste leer je toch in de praktijk. Je leert door fouten te maken, nou ik heb heel wat kunnen leren, haha!’
In december 2019 ging Bafo van start als eigenaar, met een team van 39 medewerkers. “We gingen meteen knallen. Record na record, ik wist niet wat me overkwam. Het hele jaar hebben we een geweldige omzet gemaakt.”
“Hoe je die medewerkers aanstuurt? Je moet gewoon goed zijn voor je mensen, dan zijn ze ook goed voor jou. Ik ben ook koerier geweest, dus ik weet precies waar ze tegenaan lopen en behoefte aan hebben. Als het nodig is, help ik ook met opruimen bijvoorbeeld, dat doet lang niet elke baas. Dat motiveert ze om het zelf ook goed te doen.”
De lach van Bafo
“Iedereen hier in Zuid-Oost kent me van mijn lach. Waarom lach je altijd, vragen ze dan. Ik heb er gewoon plezier in. Natuurlijk, hard werken en goede marketing is hartstikke belangrijk, maar plezier hebben in je werk is voor mij het allerbelangrijkste.”
“Jong of oud, het belangrijkste is dat je zin hebt om er wat van te maken, gastvrij bent en ondernemend”, beaamt directeur marketing Joost Geurtsen. “Iedereen maakt wel eens een fout, maar het gaat er om hoe je dat oplost met de klant. En dat je dat ook kunt overbrengen op je team. Als je ons op Instagram volgt, kun je zien hoeveel plezier we hebben in het maken en bezorgen van die pizza’s. Als je samen in de winkel staat, en het gaat goed, dan sta je ook echt te rocken met zijn allen, en de klant die krijgt dat plezier natuurlijk ook mee.”
“Plezier in je werk is
het belangrijkste”