Column Thexton Armstrong: Ben jij een koploper of volger?

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

De vier vragen die beginnende franchisenemers zichzelf moeten stellen

coen vleesenbeek
Door: Coen Vleesenbeek, oprichter en franchisegever van Thexton Armstrong.

Stel je voor: je besluit om je corporate carrière te beëindigen en voor jezelf te beginnen. De kennis en ervaring is er wel, maar hoe pak je het aan? Ga je als franchisenemer in retail of food aan de slag of kies je voor een carrière in de zakelijke dienstverlening? Dus: zet je bijvoorbeeld een espresso bar op of begin je als adviseur en zet je jouw kennis, ervaring en opleiding in? Wezenlijke vragen.

Voor beide opties geldt, ondernemerschap is een ander ‘spel’ dan loondienst.  Een vaste baan biedt een bepaalde mate van stabiliteit. Je weet hoeveel je verdient en wanneer je je salaris krijgt. Dat houdt op als je voor jezelf begint. Maar hoe begin je? Stel jezelf de volgende vier vragen en kijk welke keuze het best bij jou past: zakelijke dienstverlening of het vertegenwoordigen van een bekend retail- of food merk? Ambieer je een baan als consultant of zet je liever een nieuw filiaal van een koffie- of drogisterijketen op? Of koop je toch liever een bestaande vestiging op?

1. Wat wil je verkopen?
Wil je een bestaand product verkopen of ga je jezelf verkopen? Als je besluit om een nieuw filiaal van een retail- of food merk op te zetten, verkoop je een product onder de paraplu van een bekend merk. Mensen besluiten om jouw vestiging te betreden, omdat het in de winkelstraat staat en ze weten wat ze krijgen. In de zakelijke dienstverlening is dat anders, want hier verkoop jij jezelf. Je biedt een bepaalde dienst of expertise aan die je in huis hebt. Dat kan het geven van advies of het delen van kennis zijn. Omdat niet iedereen weet wat jij kan, moet je jezelf promoten.

2. Wat is je startkapitaal?
Het starten van een franchise in food en retail kost veel geld. Vaak enkele tonnen. Je ‘koopt’ je in bij een merk dat in naamsbekendheid heeft geïnvesteerd, zodat consumenten in de winkelstraat bij jou binnen stappen. Eenmaal binnen is het aan jou om het merk aan de klant te verkopen. Een franchise in de zakelijke dienstverlening opstarten, is minder kostbaar. De risico’s zijn anders. Je hebt veel meer ruimte voor eigen invulling en in plaats van een product met naamsbekendheid te promoten, bouw jij jouw ‘eigen’ merk op. Jij beschikt over kennis en ervaring waarvan andere mensen gebruik kunnen maken. Mensen weten nog niet wie jij bent, dus moet je aan naamsbekendheid werken. Kortom, je verkoopt jezelf.

3. Ben je voldoende ondernemer?
Voordat je besluit om voor jezelf te beginnen, is zelfonderzoek belangrijk. Ken jezelf. Jij biedt een bepaalde expertise aan en jij moet moet ervoor zorgen dat je opgemerkt wordt. De vraag is of je dat kan en ook leuk vindt. Ben jij in staat om jezelf te promoten? Is het leggen van contacten een koud kunstje voor je of vind je het maar niks? Een eigen zaak opzetten is pionieren. Dat vraagt naast doorzettingsvermogen ook een groot incasseringsvermogen. Heb jij dat? Je moet omgaan met onzekerheid, omdat je de ene maand meer verdient dan de andere maand. In de zakelijke dienstverlening ben je als franchisenemer meer op jezelf aangewezen. Mensen lopen niet zomaar bij je naar binnen. In de food & retail weten mensen wat ze verwachten en gebeurt dat wel.

4. Koploper of volger?
Vind je het prettig om je nek uit te steken en nieuwe dingen uit te proberen of blijf je liever op de achtergrond? In de food & retail sector borduur je voort op de bekendheid en het succes van een merk. Degelijke franchiseformules zijn vaak zogenaamde hard franchises waarbij er er meestal weinig ruimte voor eigen invulling is. Bij een franchise in de zakelijke dienstverlening bestaat veel meer ruimte voor eigen invulling. In plaats van een product met naamsbekendheid te promoten, bouw jij natuurlijk met onze ondersteuning, jouw ‘eigen’ merk op. Zoek gelijkgestemden op en bouw een netwerk op. Door de krachten te bundelen met andere dienstverleners, versterken jullie elkaars positie en vergroot je je netwerk. Loop bij ondernemers binnen en toon wat je in huis hebt. Binnen blijven en op een e-mail of telefoontje wachten, werkt niet. Presenteer jezelf. Wees (online) vindbaar.

In de praktijk merk ik dat vooral vraag 3 vooraf moeilijk in te schatten is. Je weet immers niet wat je niet weet, laat staan hoe je daarop reageert als het gebeurt. Een mooi CV met diploma’s is belangrijk, maar vertelt slechts een deel van het verhaal. De persoon achter de CV vinden wij veel belangrijker. Hieraan besteden wij niet alleen aandacht aan tijdens het selectietraject. Later – als de kandidaat als Thexton Armstrong franchisenemer gestart is – volgen trainingsworkshops en 1-op-1 coaching sessies.

Als je deze vier vragen beantwoordt, weet je vast welke kant je wilt opgaan. Ben jij een volger of een koploper?

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class