Aantal bestellingen Takeaway blijft stijgen

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Takeaway.com, het bedrijf achter bestelsites als Thuisbezorgd.nl, heeft het afgelopen jaar meer maaltijdbestellingen verwerkt dan vorig jaar in dezelfde periode. Het aantal verwerkte bestellingen steeg op jaarbasis met 30 procent tot een totaal aantal van 41,7 miljoen.

Het aantal bestellingen in Nederland steeg met 21 procent en in Duitsland steeg dit aantal zelfs met 34%. Het aantal bestellingen steeg in landen zoals Polen, België, Oostenrijk en Frankrijk nog meer.

Takeaway ziet Duitsland als de belangrijkste groeimarkt. Dat de opbrengsten daar met 45 procent stegen wordt als grote opsteker gezien. Het bedrijf concurreert daar met Delivery hero. Ee mijlpaal was dat Takeaway in mei voor het eerst meer bestellingen verwerkte bij de oosterburen dan in Nederland.

Overnames

Door de groei in Duitsland wordt het steeds makkelijker om nieuwe klanten aan te trekken, zo vertelt topman Jitse Groen. Ondanks dat staat Takeaway nog altijd niet onwelwillend tegenover een mogelijke overname van branchegenoten in Duitsland, mits dit een toevoeging is voor het bedrijf. Groen hintte al eens op een samengaan met Delivery Hero in Duitsland.

Door uitbreiding van gratis bezorgdiensten viel de operationele winstmarge iets lager uit dan vorig jaar. De bezorgdiensten zullen altijd een verliespost blijven voor het bedrijf, aldus Groen. Echter zorgt dit er wel voor dat Takeaway klanten kan trekken en behouden.

De weg naar winstgevendheid

In de eerste zes maanden van dit jaar stegen de opbrengsten met 42 procent tot 110,2 miljoen. Daar staat een operationeel verlies van 6,1 miljoen tegenover, maar dat is de helft minder dan het jaar ervoor. Daarmee ziet Takeaway het bewijs dat het onderweg is winstgevend te worden. Vorig jaar leed het bedrijf nog een nettoverlies van 21,8 miljoen. Dit jaar is dat nog ‘slechts’ 14,7 miljoen.

Takeaway blijft vasthouden aan de middellange termijn doelstellingen. Dat houdt in dat het bedrijf jaarlijks een kwart meer bestellingen weet te realiseren. Ook moet het bedrijf in 2019, drie jaar na de beursgang, een positieve operationele winstmarge hebben.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3