ABN: actueel prijskaartje maakt verschil

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Volgens ABN AMRO willen veel retailers zich onderscheiden middels het prijskaartje. Wanneer iedere formule dat doet verdwijnt echter de originaliteit van de prijs als marketinginstrument. Volgens de bank gaat het vooral in de supermarktsector er hard aan toe, maar ook in de elektronicabranche worden prijzen aangepast aan die van de concurrent.

Franchiseformule Jumbo valt waarschijnlijk het meeste op met ‘de laagste prijsgarantie’. Wanneer een product ergens anders goedkoper blijkt te zijn, krijgt de klant het betreffende product gratis mee. De supermarkt communiceert deze boodschap vooral via traditionele middelen. Niet alleen de formules zijn gek op het vergelijken van prijzen, de consument ook. De consument doet dat steeds vaker bijvoorbeeld via de mobiele telefoon in de winkel. En om de consument tegemoet te komen geven sommige supermarkten zelf ook live inzicht in de laagste prijs. Plus introduceerde onlangs het koersbord waarop prijzen ieder uur worden bijgewerkt.

Vorig jaar kwam Media Markt met e-readers waarop zowel de prijs als informatie over het product straat weergegeven. Voordat de vestigingen van de formule open gaan worden de prijzen iedere dag automatisch aangepast. Het marktaandeel van Media Markt liep volgens de elektronicaformule direct op na invoering van het dynamische prijsbeleid. Concurrent Ben van Dijk was Media Markt al even voor en kwam met een prijsvergelijker die live de prijzen aanpast.

Naast Jumbo maken ook formules als Hornbach, Profijt Meubel, BCC en Piet Klerkx gebruik van de laagste prijsgarantie. Het verschil zit ‘m echter in het communiceren van de belofte (de allerlaagste prijs) en het nakomen van de belofte (live actualiseren van prijzen).

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-tubz-europe

franchise-season-art-class