ABN AMRO: ‘Krimp retailsector zal volgend jaar bijdraaien’

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

De coronacrisis heeft heel wat aangericht aan de economie. Een voorbeeld hiervan is de krimp van de retailsector. De voorspelling is dat deze krimp volgend jaar zal bijdraaien. Uit de sectorprognose Retail 2021/2022 van ABN AMRO komen een aantal zaken naar voren.
Retail kromp vorig jaar met 2 procent

De pandemie heeft gezorgd voor een tweedeling in de retailsector. Verkopers die zich richten op voedingsmiddelen profiteren van de lockdown. Verkopers die zicht richten op non-food zijn juist zwaar getroffen. Dit blijkt uit de sectorprognose Retail 2021/2022 van ABN AMRO. De prognose is gebaseerd op het basisscenario waarin de winkels weer mogen openen in Juni. Na een krimp van 2 procent vorig jaar zal dit jaar fungeren als een overgang naar herstel. De verwachte krimp van de sector is dit jaar 1,5 procent. Dit is minder dan in het voorgaande jaar. De onderbouwing hiervan is dat er in het basisscenario ruimte is voor herstel. Zo zal het eerste halfjaar strikter zijn dan het tweede halfjaar. Een andere bijkomstigheid van de lockdown is de opkomst van online retail. De behoefte aan gemak zal, net als de online retail, blijven groeien. De online verkopen zijn vorig jaar al met 35,8 procent gestegen. Dit jaar ligt de verwachte groei lager, namelijk op 20 procent. De gehele retailsector zal volgens ABN AMRO dit jaar nog 1,5 procent krimpen waarna het volgend jaar een groei zal doorstaan van ook 1,5 procent.

Bouwmarkten floreren terwijl kledingwinkels afzien

De crisis snijdt aan twee kanten. De branches die de grootste groei hebben gerealiseerd in 2020 zijn bouwmarkten (+17,8 procent), woon- en meubelwinkels (5,8 procent), consumentenelektronica (+5,7 procent) en supermarkten (+4,6 procent). Supermarkten en meubelwinkels zullen naar verwachting een krimp meemaken in 2022. Een reden hiervoor is dat veel consumenten in 2020 al hebben geïnvesteerd in een duurder meubel. Kledingwinkels (-19,2 procent) en schoenenwinkels (-17 procent) hebben de grootste krimp meegemaakt. De verwachting is dat ‘funshoppen’ na de crisis weer in trek zal raken en deze twee markten dus een groei kunnen verwachten. Wel is de versterkte online concurrentie een dreigende factor voor de offline branche.

Herstel begint wanneer de winkels weer open mogen

ABN AMRO verwacht dat de retailsector in de tweede helft van dit jaar vooruitgang zal boeken. “Veel zal afhankelijk zijn van hoe snel de samenleving terug kan keren naar een situatie die weliswaar stabiel is, maar heel anders is dan voorheen. We voorzien dat een deel van de consumenten blijvend minder winkels zal bezoeken, gerichter en meer lokaal gaat winkelen en aankopen blijft verleggen naar het onlinekanaal. Dit doet de huidige winkelgebieden flinke pijn, met faillissementen, winkelsluitingen, huuraanpassingen en leegstand als gevolg. We adviseren retailers daarom intensief aandacht te geven aan een juiste verhouding tussen online verkoop en via fysieke winkels”, aldus Gerarda Westerhuis, Sector Econoom Retail van ABN AMRO.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.