Accountancy & Administratie: branche in transitie

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Van traditionele cijfertijger tot ‘financiële huisarts’
Na jaren van malaise wisten de accountantskantoren in 2016 de hoogste omzetgroei in tien jaar tijd te realiseren: maar liefst 7%. Franchiseformules in accountancy- en administratie werden maar liefst veertig kantoren rijker, waarmee de teller op 295 staat. Twee formules in de top 5 zijn Finovion en OAMKB. Franchisegevers Wichard Hendriks en Pascale Petiet vertellen over de veranderende branche.

In 2015 werd na zes jaar van omzetdaling (totaal 7%) en personeelsinkrimping (totaal 16%) de bodem bereikt. Het afgelopen jaar krabbelde de branche weer op en werd een verandering merkbaar: de rol van de traditionele accountant gaat dankzij toenemende automatisering steeds meer richting die van adviseur. De ‘cijfertijger’ maakt plaats voor de allround financiële huisarts, die overal ondersteuning biedt en zich niet meer alleen richt op de jaarrekening. Petiet en Hendriks lopen met hun kantoren voorop in deze ontwikkeling.

Automatisering betekent focus op ondernemer

Petiet wilde, toen ze ruim zes jaar geleden startte, verandering in de accountancy. “Ondernemers moeten wat aan hun accountant hebben en hem niet als last ervaren. Wij willen ondernemers vooruithelpen en dat gaat verder dan alleen het opstellen van een jaarrekening. OAMKB zet daarom sterk in op het automatiseren van het standaardwerk; software kan –mits goed ingericht- meer dan 70% van de administratie uit handen nemen. Ik ben begonnen met accountants, maar vond hun ervaring niet breed genoeg. Mensen uit het bedrijfsleven hebben een bredere blik, kunnen meepraten over personeelszaken, marketing en financiering. Wij leiden ze in het eerste halfjaar op tot financieel adviseur.”

De kracht van een franchisemodel voor accountancy zit volgens Hendriks in het feit dat de randzaken, bijvoorbeeld ICT, beter geregeld zijn bij een gevestigde franchiseformule dan bij een klein kantoor. “Ook omring je je binnen een formule als de onze makkelijker met kennis in de vorm van collega’s en specialisten. Continuïteit voor een klant is daarnaast gewaarborgd omdat we allemaal met dezelfde ICT-straat werken en eenvoudig informatie tussen kantoren kunnen uitwisselen.”

Accountancy in overgangsfase

Petiet merkt dat de branche zich in een overgangsfase bevindt. “Er zijn nog genoeg traditionele accountantskantoren die veel tijd kwijt zijn aan het opstellen van de jaarrekening, ondanks dat ze zeggen online voorop te lopen. Een kleine groep, die niets meer om de jaarrekening geeft, loopt echt voorop. Dat groepje weet dat het door het jaar heen belangrijk is dat de ondernemer weet waar hij staat. De jaarcijfers zijn hier een logisch gevolg van. Cijfers zijn voor ons de basis om met de ondernemer te bespreken hoe het gaat met het bedrijf en waar hij naartoe wil. De traditionele accountantsrol gaat dus veel meer richting advies. Zover is de branche echter nog niet: accountants hebben vaak te weinig inzicht in de bedrijfsvoering.” Verbetering merkt ze wel. “Onze klanten raken er steeds meer aan gewend dat we veelal geautomatiseerd werken. Ik hoef steeds minder uit te leggen.”

004rd_wichardhendriks

 

Hendriks ziet de rol van de accountant veranderen van traditionele cijfertijger naar een allround financiële huisarts. “Alleen zo bied je meerwaarde en creëer je loyale klanten. En die heeft de branche nodig, want het routinematige werk wordt steeds vergaander geautomatiseerd en brengt minder geld op. Je moet als accountant over alles kunnen meedenken en verder durven kijken dan alleen naar de cijfers. Daarnaast moet de accountant niet op de stoel van de Belastingdienst gaan zitten, maar samen met de ondernemer optrekken naar de Belastingdienst. Dat houdt onder andere in dat de boekstukken elke maand verwerkt worden en niet, zoals vroeger, pas aan het einde van het jaar iemand de financiën weer up-to-date brengt.”

Klanten waarderen ‘nieuwe’ accountant

Bij Finovion is de klanttevredenheid hoog. Hendriks wordt vaak gevraagd hoe hij de kwaliteit van de formule borgt. “Eén van de vaste taken van ons servicekantoor is dat we bij vijf willekeurige klanten iedere week een telefonisch interview afnemen over de klanttevredenheid. Wij sturen namelijk op klanttevredenheid, dit houdt iedereen scherp en heeft ertoe geleid dat wij een gemiddelde klantscore van een 8,6 hebben.”

Ook bij OAMKB wordt de toenemende adviesrol door klanten gewaardeerd, zo blijkt uit terugkoppeling vanuit de software. “Wij meten klanttevredenheid heel simpel en objectief, met smileys. In één klik kan de klant ons terugkoppeling geven.”

Wat de toekomst betreft denkt Petiet dat automatisering een nog grotere rol gaat spelen. “Het scheelt de ondernemer geld en ons tijd. Over een jaar of vijf denk ik dat dat bij iedereen geland is.” 

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3