Afgeslankt Bruna ziet omzet stijgen

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

bruna

Nederlands bekendste tijdschriften- en boekenformule wil geen rommelige winkel van Sinkel zijn, maar een glasheldere formule.  Bruna is afgestoft en strakgetrokken tot een eenduidige hardfranchise die haar ondernemers maximaal ontzorgt. Areamanagers begeleiden de ondernemer in het herpositioneren van hun winkels.  ‘Door tientallen kleine dingen te veranderen in je schappen, in je signing, op je toonbank, noem maar op. Dat hebben we niet zelf bedacht, maar dat is allemaal onderzocht. Als je je daaraan houdt, zie je je omzet grosso modo stijgen,’ aldus algemeen directeur Fred Zeegers.

Het is geen straf om een half uurtje te vroeg te arriveren op het hoofdkantoor van Bruna in Houten. Glossy’s te over in de lichte lobby op de eerste etage.  Bezoekers komen en gaan. Iemand levert een pakket, een ander haalt een auto op.  Het zijn voornamelijk leveranciers of dienstverleners die de wenteltrap nemen.  Niet zo gek nu het personeelsbestand hier is teruggebracht van 130 naar 30 man. ‘Maximaal uitbesteden. Dat is wat we doen.’  stelt Fred Zeegers (57).

Als een tornado zoeft de franchisegever van Bruna de trap omhoog, vist me uit de bank en gaat me voor naar zijn kamer. ‘Wij vinden dat de aandacht van het management moet uitgaan naar de klant en de ondernemer en niet naar de administratie. Wij doen ons gewone werk, maar als we bijvoorbeeld sterke inkopers op een bepaald terrein nodig hebben, dan trekken we daar de beste mensen van buiten voor aan. Hierdoor zijn de kosten enorm verlaagd. De franchisenemer profiteert hier natuurlijk ook van met een fee-verlaging van 25%.’

Maar stond die verlaging van de vaste afdracht niet in verband met de striktere koers die Bruna is gaan varen?

Zeegers: ‘Het is een misverstand dat Bruna van soft- naar hardfranchise is overgestapt. We zijn altijd hardfranchise geweest.  Alleen sturen we er nu meer op. Om voort te kunnen bestaan moet je heel duidelijk een keuze maken en niet in het midden blijven hangen.  Hardfranchise is voorspelbare franchise. Wij kunnen voor negentig procent nauwkeurig voorspellen wat de klant wil. Sterker nog, ook waarom hij dat wil. We werken met een extern bureau dat continu klantgegevens over bijvoorbeeld inkomen en koopgedrag verzamelt.  Zo kun je de klant tegemoet komen, je winkel optimaal benutten en gaan jagen op omzet.’

Klinkt toch wel erg hard.

‘Dat is ook wel zo, maar in ieder geval tien procent van het assortiment mag de ondernemer nog altijd zelf inkopen. We stemmen de rest van de winkel in overleg af op klanten uit de directe omgeving. Maar anders dan vroeger willen we wel dat hij of zij dat in overleg doet.  We zijn groot in lezen en schrijven en marktleider in kinderboeken. Prima als je ‘vreemd inkoopt’, maar dan moet het product wel bij de merknaam Bruna passen.‘

Wat levert deze facelift Bruna op?

‘Een stabiele basis. Ondernemersinkomen. En groei. We verwachten nog tientallen vestingen erbij te openen. Verder levert het ons – heel belangrijk – ruimte. Ruimte voor de ondernemers om zich compleet te kunnen focussen op hun lokaal ondernemerschap. En voor ons om grenzen te gaan verkennen, samenwerkingen aan te gaan. Zoals onlangs met de Buren Afhaalcentrum waarmee we  een nieuw landelijk retailconcept hebben geïntroduceerd dat het 24/7 mogelijk maakt om bij Brunawinkels pakketten af te halen, af te leveren en te retourneren. Dit kan in beveiligde en onbemande kluisjes die met SMS-codes worden bediend,’ vertelt Zeegers.

Hoe gaat het met het boek van papier?

’De boeken zijn voor het eerst dit jaar niet in omzet gedaald. Kinderboeken zijn nog steeds een grote trekker. Naast die elektronische apparaten vinden kinderen het juist heerlijk om papier te voelen en te horen knisperen. We hebben plannen om nog dit jaar in Amsterdam kidsformules te openen, aanrijdbaar voor moeders op bakfietsen en bomvol kinderboeken. Dat betekent niet dat onze omnichannel-strategie minder belangrijk wordt. We willen te allen tijde en overal met onze klant in contact staan. Via onze winkels, onze webshop Bruna.nl, onze social media kanalen en sinds kort via Bliyoo, een abonnement waarmee onze klant onbeperkt boeken, tijdschriften en kranten digitaal kan lezen. ‘

Wat brengt de toekomst? Terug naar het begin van deze formule toen in 1868 de grootvader van Dick Bruna zijn eerste ‘Bruna leesinrigting’ opende?

‘Nou dat zou zo maar kunnen,’ lacht Zeegers. ‘Vorig jaar zijn we begonnen toe te werken naar vier winkelconcepten. Met als ene uiterste het concept voor de dorpen en stadswijken en als ander uiterste de high trafficlocaties. Klanten kunnen in deze winkel zelf hun aankopen afrekenen met een zelfscankassa en via schermen een e-book of e-magazine downloaden. Ruimtelijk, veel licht en veel high tech in deze winkel, die wel wat wegheeft van een leesinrichting inderdaad.‘  Zeegers  straalt tot slot: ‘We, en daarmee bedoel ik ook onze franchisenemers,  zitten boordevol ideeën. We denken aan waterpunten in onze winkels, aan een scherm  waarop onze klant een bloemetje met een e-card kan versturen. En zo kunnen we nog wel even doorgaan, allemaal afgestemd op de wensen van onze klant.’

 

 

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

  • S.H. van der Ippendonk

    Zo heeft de Nationale Franchisegids een mooi verhaal en een goede verstandhouding met Bruna weten te behouden. Jammer, dit was de kans om eens kritisch de directeur van Bruna aan de tand te voelen.

    Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class