AH.nl blijkt moeilijk onderwerp

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

De website AH.nl van supermarktgigant Albert Heijn blijkt een moeilijk onderwerp te zijn. De bezorging wordt niet vanuit de winkels van franchisenemers gedaan maar rechtstreeks uit het distributiecentrum. Franchisenemers eisen nu een vergoeding omdat ze hierdoor omzet mislopen.

Multifranchiser Gerard van den Tweel zegt dat gesprekken over een online verdeelsleutel tussen franchisenemers en Albert Heijn moeizaam verlopen. ‘’Een moeilijk onderwerp waar we nu over praten is AH.nl. Regelmatig zie ik die busjes door Nijkerk rijden en het liefst sleep ik die bezorgers eruit. Nee, grapje, maar die klanten kunnen ook gewoon bij ons bestellen. Als franchisenemers willen we een vergoeding als de franchisegever in ons gebied gaat bezorgen,’’ aldus de multifranchiser.

Vastgoed

Ook heeft Gerard van den Tweel over het belang van vastgoed, hij verteld hierover: ‘’We zouden meer steun moeten krijgen bij het vinden van de juiste locaties om de macht van projectontwikkelaars in te perken. Ik heb de middelen en het netwerk om locaties te kopen, maar voor de kleinere ondernemers is dat bijna onmogelijk geworden… Cruciaal in onze sector is vastgoed. Behalve onze nieuwste Albert Heijn in Kortenhoef zijn alle panden in eigen beheer. Als winkelier huur moeten afdragen, betekent dat je nooit echt geld kunt gaan verdienen. Alleen de boekwaarde van ons vastgoed is zeker al €100 miljoen.’’

De investeringen van een ondernemer kunnen ook hoog zijn zegt Van de Tweel: ‘’Onze Albert Heijn beslaat 2500 vierkante meter verkoopvloeroppervlak. Het compleet geschikt maken van het pand, inclusief de totale goederenvoorraad, kost zo’n €6 miljoen.’’

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


skyscraper-banner-website
franchise-season-art-class