Albert Heijn grote verliezer 2014?

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Albert Heijn

Volgens geruchten heeft franchiseformule Albert Heijn het afgelopen jaar vijf procent minder omzet gedraaid. ‘’Als dat waar is, is het echt gigantisch’’, aldus supermarktexpert Gerard Rutte in het NRC Handelsblad.

Volgens de supermarktexpert is de franchiseformule de grote verliezer van 2014. Coop, Jumbo en Plus zeggen harder te zijn gegroeid dan de markt. Echter heeft Sligro laten weten minder omzet te hebben gerealiseerd dan in 2013 met haar supermarktformule Emté. Volgens het NRC zou de forse daling van Albert Heijn verklaren waarom enkele formules harder zijn gegroeid dan de markt.

Rutte is van mening dat de Zaanse grootgrutter het niet voor elkaar krijgt marktaandeel te winnen ondanks de aankoop van meer dan 75 C1000-filialen. ‘’En dan verliezen ze ook nog eens klanten in de bestaande winkels, vooral aan Lidl.’’ Daarnaast krijgt volgens Rutte Albert Heijn het niet voor elkaar om te laten zien dat de franchiseformule ook goedkope producten verkoopt. ‘’Dan gaan klanten ergens anders kijken’’, aldus de expert.

Naast het bovenstaande probleem heeft het moederbedrijf eind vorig jaar een dagvaarding ontvangen van haar franchisenemers. Dat bevestigde een woordvoerder van Ahold nadat Quote hierover berichtte. De franchisenemers eisen miljoenen terug van het moederbedrijf.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3