Albert Heijn opent eerste volledige zelfscan-supermarkt

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

albertheijn

Albert Heijn heeft dinsdag in Amsterdam aan de Weteringschans zijn eerste volledige zelfscansupermarkt geopend. Kassamedewerkers maken daar plaats voor verschillende vormen van zelfscannen. Klanten kunnen met de handscanner of met hun smartphone direct vanuit het schap scannen en bij de betaalpaal voor de uitgang afrekenen. Daarnaast zijn er zogenoemde scan&go-kassa’s voor de snelle boodschap, waarbij de producten één voor één langs een scanner gehaald kunnen worden.

Albert Heijn werkt al in zeven AH to go-vestigingen zonder caissières. De komende periode gaat de franchiseformule onderzoeken en grondig analyseren hoe klanten reageren op de supermarkt met alleen zelfscanmogelijkheden. Op basis daarvan wordt bekeken of er meer van dit soort vestigingen geopend gaan worden. Rookwaar en medicijnen worden verkocht bij de servicedesk. ‘Dus daar heb je altijd nog aanspraak’, verzekert de AH-woordvoerder.

Het is voor het eerst dat we alle drie de zelfscanmogelijkheden in één winkel combineren”, zegt directeur winkels & distributie Cees van Vliet in Het Parool. Albert Heijn is ook bezig om afrekenen mogelijk te maken via de Appie-app, die klanten al kunnen inzetten om producten te scannen. Albert Heijn wacht nog op groen licht van de banken en betaalinstellingen.

De tijd die vrijkomt doordat medewerkers niet achter de kassa hoeven te zitten wordt besteed aan het verwelkomen van klanten, beantwoorden van vragen, hulp bieden bij het zelfscannen en uitvoeren van controles. Laurens Sloot, hoogleraar Retail Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, verwacht dat de supermarkt over tien jaar niet zo veel efficiënter zal zijn dan nu. “Het persoonlijk contact met de kassamedewerker heeft voor veel mensen wel degelijk meerwaarde. Supermarktketens die alle bediening eruit hebben gegooid, zoals de kaas- en vleesafdeling, kunnen lang niet altijd op veel waardering rekenen. Dus het is sterk de vraag of consumenten zitten te wachten op een supermarkt zonder personeel”, aldus Sloot,

De winst voor Albert Heijn zit volgens Van Vliet in het vrijkomen van winkelmeters. De bewuste vestiging in Amsterdam is met vijfhonderd vierkante meter aan de kleine kant. “Doordat we geen kassablokken hoeven neer te zetten, is er meer ruimte voor het assortiment.”

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class