Albert Heijn verwacht dat de franchisevestigingen in 2019 beter zullen presteren dan de eigen vestigingen. De supermarktketen gaat voor de eigen vestigingen uit van een omzetgroei van 1,6 procent, de voorspelde omzetgroei voor de franchisetak is meer dan anderhalf keer zo groot: 2,5 procent. Dit blijkt uit een interne memo van Albert Heijn die in handen is van vaksite Distrifood.
De reden voor het verschil in de omzetgroei tussen de eigen filialen en de franchisevestigingen van de supermarkt, is te verklaren doordat online boodschappen doen steeds belangrijker wordt. De online groei zorgt voor een daling in het volume van de eigen vestigingen, franchisevestigingen zijn hier minder gevoelig voor. Dit staat uitgelegd in de memo: “Franchise comparable groei is hoger vergeleken met WWM (filialen, red.) vanwege de historische performance en een lagere channel shift naar online.”
AH vergeleken met de hele markt
Marktonderzoeker Nielsen schat de groei van de gehele markt op 2,2 procent, de eigen filialen van de Albert Heijn zitten hier onder en de franchisevestigingen zitten hier boven. “Voor een adequaat beeld van Albert Heijn als geheel moet je kijken naar alle onderdelen van ons bedrijf in Nederland en België, waaronder groeipijler AH.nl”, aldus Woordvoerder Tim van der Zanden van Albert Heijn.
“Ahold Delhaize heeft vaste momenten in het jaar waarin cijfers gepresenteerd worden. Het enige dat we nu kunnen en willen zeggen, is dat het gaat om conservatieve berekeningen die gedurende het jaar wijzigen door onze dynamische manier van begroten”, aldus Van der Zanden.
De Amerikaanse fastfoodketen Wayback Burgers wil vanaf 2019 elk jaar drie tot vijf nieuwe restaurants openen in Nederland. Hiermee hoopt de keten gecontroleerd te groeien naar 75 tot 100 vestigingen in Nederland, dit zegt algemeen directeur Stefan Boers tegenover RetailTrends.
Begin december opende de keten zijn eerste Nederlandse locatie in Breda, dit was tevens de eerste vestiging in Europa. Ook is hier de trainingslocatie voor toekomstige ondernemers van Wayback Burgers gevestigd. Boers noemt Breda representatief voor Nederland, dit omdat er een grote hoeveelheid studenten woont maar de stad geen onderdeel is van de grote vier. “Als het in Breda een succes is, is het ook als franchiseconcept goed te vermarkten”, aldus Boers.
Onderscheidend
Volgens Boers onderscheidt Wayback Burgers zich met betere productkwaliteit en hoger serviceniveau dan de bestaande fastfoodketens. Wayback Burgers noemt zichzelf ook wel fast casual, hierbij worden de fastfood- en restaurantwereld. “Iemand die zich bij een fastfoodketen niet fijn voelt, maar ook niet de tijd of financiële middelen heeft om naar een echt restaurant of grand café te gaan, kan prima bij ons terecht”, aldus Boers.
“We zijn in gesprek met potentiële ondernemers in de grote vier steden, maar ook plaatsen als Groningen, Maastricht en Arnhem zijn interessant”, aldus Boers. De nieuwe keten start volgend jaar ook met een website en bezorgservice in Nederland.
Wayback Burgers opende op 1 december 2018 haar eerste Europese vestiging in Breda. Dit fastfoodrestaurant zit op het stationsplein en wordt het boegbeeld voor de keten in Nederland. Boers is erg blij met deze vestiging: “Station Breda is een mooi modern pand in een mooie stad. Het heeft de allure die wij zoeken. Breda is heel erg in opkomst met veel inwoners en studenten. Een goede afzetmarkt voor ons”, aldus masterfranchiser Stefan Boers. Tegenover Wayback Burgers zit een vestiging van Subway. Verwachting is dat de formules van elkaar zullen profiteren.