Albert Heijn wil af van houdbaarheidsdatum

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Supermarktketen Albert Heijn wil af van de houdbaarheidsdatum op de groente en fruit. Volgens de franchiseformule kunnen klanten zelf de houdbaarheid van de producten controleren. Dat laat AH-woordvoerder Pauline van den Brandhof aan het AD weten. Met dit initiatief stapt Albert Heijn in de voetsporen van de Britse supermarktgigant Tesco. Vorige week maakten zij bekend dezelfde labels te gaan schrappen op hun producten.

“Het houdbaarheidsdatum label is bedoeld voor klanten om aan te geven tot wanneer de smaak van het product optimaal is. Je ziet echter dat mensen zich sterk laten leiden door het label met het weggooien van groente en fruit. Er staat nog niets concreets op de planning, maar we zijn wel in overleg om het label op den duur te verwijderen”, aldus Van den Brandhof.

Goede verwachtingen

Else de Kwaasteniet van het Centraal Bureau van Levensmiddelenhandel zegt te verwachten dat het plan effect kan hebben. ”Door het verwijderen van zo’n label gaan mensen eerder een beroep doen op hun zintuigen. Ze kunnen zelf hun groente en fruit controleren door te ruiken, proeven of voelen of iets nog goed is om te eten”, aldus De Kwaasteniet. Elk jaar wordt er in Nederland circa 2 miljoen ton aan voedsel weggegooid. Dit zijn niet alleen restjes voedsel maar ook ongeopende verpakkingen die weggegooid worden omdat de houdbaarheidsdatum over is.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-tubz-europe

franchise-season-art-class