Albert Heijn wil gaan beginnen met de huidige manier van producten verpakken te veranderen. Dit betekent minder plastic en beter recyclebaar verpakkingsmateriaal. Het doel is om in 2025 een kwart minder verpakking te gebruiken. Ook wil Albert Heijn in 2025 alle huismerk producten verpakken met volledig recyclebaar materiaal.
Besparing verpakkingsmateriaal
”We hebben al heel wat stappen gezet. Dit jaar besparen we al vier miljoen kilo aan verpakkingsmateriaal en we gaan nog veel meer doen”, zegt Marit van Egmond, commercieel directeur bij Albert Heijn. In enkele gevallen is een verpakking nodig, maar wanneer dit niet het geval is wil de Albert Heijn stoppen met het gebruik van deze verpakkingen. Voorbeelden hiervan zijn: herbruikbare zakjes voor groente en fruit, geen vleeswaren meer in plastic bakjes stoppen en in plaats van plastic deksels op bakjes fruit folie erop te doen.
De week voor deze aankondiging moest de Albert Heijn nog enorm zijn best doen om de plastic balletjes in de hamster poppetjes te houden. Nadat de Albert Heijn dit aankondigde kwam er een regen van klachten binnen van klanten. De Albert Heijn gaf na alle commotie aan spijt te hebben van hun keuze, en nu voor een milieuvriendelijk alternatief te kiezen.