Verse broodjes van hoge kwaliteit voor een bescheiden prijs, voor klanten die snel en goed geholpen worden. Met die formule maakt backWERK een snelle opmars in Nederland. Niet alleen het aantal, maar ook het soort vestigingen groeit. Van zelfbedieningswinkels op drukke plaatsen in de binnensteden, tot lunchrooms in winkelcentra en ‘shop-in- shop’-constructies. Dat biedt volop ruimte voor ondernemende mensen.
De keten van bakery-cafés is inmiddels actief in vier landen: Duitsland, Nederland, Oostenrijk en Zwitserland. Grote kans dat je er al eens eentje bezocht hebt: in ons land zijn er inmiddels 54 vestigingen. “Op termijn zien we in Nederland ruimte voor een honderdtal winkels”, voorspelt Arne van der Lee, Country Manager voor het Nederlandse deel van de formule. “Ook komend jaar willen we weer een aantal nieuwe vestigingen openen. Van oorsprong zijn onze winkels gevestigd in of bij stations of stadscentra, plaatsen waar veel mensen komen die behoefte hebben aan een goede en snelle lunch. Je kunt er snel doorheen; als gast hoef je niet te wachten.”
Vers en eigenbereid
Wie een klassieke vestiging van backWERK binnenloopt, ziet daar het hele assortiment broodjes uitgestald. Je pakt de broodjes van je keuze, rekent af bij de kassa, en kiest ervoor om het ter plaatse op te eten of mee te nemen. De klanten kiezen voor backWERK vanwege de goede prijs/kwaliteitverhouding van het aanbod, en het feit dat de formule zich onderscheidt door het aanbieden van producten van eigen makelij.
Van der Lee: “Al onze producten zijn zelf ontwikkeld: eigen spreads, eigen salades. Het zijn producten die je elders niet vindt. Daarnaast zijn de producten heel vers, ze worden continu, door de dag heen, gemaakt. Zodat je als gast altijd een vers product hebt.”
Testen, vernieuwen, groeien
“We zijn nu begonnen met het introduceren van vestigingen met een iets andere formule”, vertelt van der Lee. “Zo hebben we in Rotterdam een winkel geopend waar geen zelfbediening is, maar waar je bediend wordt. Dan smeren we à la minute voor jou het broodje van je keuze. Er wordt getest met een ‘self ordering terminal’. Een prima winkelconcept voor plaatsen waar de traffic en de omzet wat kleiner zijn.”
Ook nieuw is een ‘shop-in-shop’ vestiging in de Intratuin in Hoorn. “Daar komen mensen voor wie het winkelen een beleving is, en die dan ook de tijd nemen om er op hun gemak iets te eten of drinken. Het is mooi om te zien dat onze formule daar ook heel goed past.”
Vestigingen van backWERK zijn nu vooral te vinden in de grotere steden in het midden van het land. “We willen graag uitbreiden naar de rest van het land, dus ruwweg boven Amsterdam en onder de lijn Rotterdam- Utrecht. In stadscentra, maar ook in winkelcentra, outletcentra, en dat soort retail-achtige gebieden.”