In Duitsland is backWERK nog grotendeels hoe de formule er vijf jaar geleden ook uitzag. De CEO in Duitsland is behoorlijk enthousiast over de Nederlandse aanpak. “We hebben ons in Nederland in vijf jaar tijd ontwikkeld tot een soort 2.0-versie van Duitsland”, glimlacht De Vilder, algemeen directeur van Backwerk Nederland. “Daar zijn we nu in Duitsland mee aan het testen.”
“We zijn begonnen in Moers, ten noorden van Duisburg. Hier hebben we een oude backWERK-vestiging omgebouwd volgens het Nederlandse concept. Dat is een behoorlijk succes geworden: de omzet is na een jaar met 35% toegenomen. Zowel de winkel zelf als het assortiment zijn compleet vernieuwd. Die testcase loopt nog even door, maar de klanten konden die verfrissing erg waarderen. We gaan ook een tweede winkel verbouwen in Duitsland. Ook deze winkel kunnen we vanuit Nederland goed beleveren. Als het daar ook loopt, laat ik het graag over aan onze Duitse collega’s om een beslissing te nemen over de rest van de 300 winkels in Duitsland.”
Instappen in bewezen concept
“Dit jaar willen we tussen de vijf en de zeven nieuwe winkels openen”, vertelt Managing director Dick de Vilder. We hebben door heel Nederland plek. Waar we nog niet aanwezig zijn is de Kop van Noord-Holland. Franchisepartners die zich bij ons aansluiten, stappen in in een bewezen concept, waarin formulediscipline van bovengemiddeld belang is. Daar moet je als ondernemer wel tegen kunnen natuurlijk. De receptuur en de look & feel staan vast. Daar staat tegenover dat wij prachtige groeicijfers hebben en onze winkels ten opzichte van de concurrentie bijzonder goed gepositioneerd zijn. Als wij een vestiging openen, heeft dat ook impact op de concurrentie die al in die stad zit. Onze naamsbekendheid neemt dus zienderogen toe. Alle openingen zijn tot dusver succesvol geweest omdat de kinderziektes er inmiddels uit zijn.”
Gedegen opleidings- en begeleidingstraject
backWERK is een echt versconcept, dus de inbreng van de franchisepartners is essentieel om de verse producten goed te bereiden. Om de potentiële franchisepartners goed voor te bereiden op de opening van hun vestiging en de tijd daarna is er een gedegen opleidingstraject. “Onze franchisepartners moeten uiteraard goed op de hoogte zijn van onze procedures, recepturen en de goede presentatie. De opleiding vindt plaats in ons franchisecentre in Hilversum. Tijdens en na de opening zijn er mensen van backWERK aanwezig om de franchisepartner te helpen, onder andere met training van het personeel. Dit doen ze net zo lang totdat de vestiging op eigen benen kan staan. Ook zorgen wij voor een stevige marketingcampagne rondom de opening. De afdeling Finance zorgt voor de begeleiding van de financiering en het businessplan. De ondernemer schrijft dit plan zelf, maar wij ondersteunen op basis van cijfers.”