Bedrijfsopvolging in franchise: 6 aspecten van succesvolle bedrijfsopvolging

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Overdracht van een franchisevestiging

Op termijn is elke ondernemer een verkoper. Uiteraard wilt u – te zijner tijd – een goede prijs krijgen voor uw bedrijf. Hoe werkt de waardering? Waarmee kunt u rekening houden? In een serie artikelen behandelt MKB Adviseurs zes aspecten van succesvolle bedrijfsopvolging in franchise. In dit artikel introduceert overnameadviseur Paul Overwater de verschillende thema’s.

Paul Overwater is manager en adviseur bij MKB Adviseurs. Hij is al sinds 2003 actief als overnamespecialist. Vanuit deze schat aan ervaring vertelt hij graag meer over de waardebepaling. Allereerst de vraag: ‘Wat bepaalt de waarde?’. Overwater: “In de basis bepaalt de structurele winstcapaciteit van een onderneming de waarde. Gebaseerd op het recente verleden en de nabije toekomst. Bij franchise-ondernemingen speelt ook de formule als ‘bewezen merk’ hierbij een rol.”

Persoonlijke afhankelijkheid
“Maar ook de persoonlijke afhankelijkheid van de verkoper is zeer belangrijk. Dit wordt in de praktijk weleens onderschat. Ter vergelijking: het orkest van André Rieu speelt net zo mooi op een avond dat Rieu er zelf niet bij is. Toch brengt een toegangskaartje voor deze avond een stuk minder op. Zo is het ook met een bedrijf dat persoonlijk afhankelijk is van de ondernemer. Als mensen speciaal voor hem of haar naar de zaak komen, is de verkoopwaarde lager. Dit geldt net zo goed bij franchisebedrijven, ook hier speelt de ondernemer een grote rol. ”

Maximaliseer de waarde
Deze persoonlijke afhankelijkheid is een cruciaal aandachtspunt bij het maximaliseren van de waarde van een bedrijf. “Veel ondernemers dragen in hun zaak de verantwoordelijkheid voor P&O, HR, acquisitie, interne accountancy en méér. Dit beïnvloedt de waarde van het bedrijf nadelig. Zaak dus om mensen in de arm te nemen die dit van u kunnen overnemen. Om uzelf in feite ‘misbaar’ te maken.”

Een alternatief is om een koper te vinden die alles in huis heeft om dit op te pakken, iemand uit dezelfde branche of een ‘concullega’. Overwater: “Veel ondernemers zoeken in de ideale kandidaat dan ook een kloon van zichzelf. Iemand met dezelfde opleiding en resultaten. Het is in de praktijk maar de vraag of dit haalbaar is. Bovendien staat de wereld niet stil. Wie vandaag de juiste kwaliteiten in huis heeft, loopt volgend jaar wellicht alweer achter. Brancheontwikkelingen, veranderingen in de markt, de economische situatie: wie weet wat de toekomst ons brengt?”

De structurele winstwaarde
De waarde van een bedrijf is op basaal niveau: bezit minus schulden. Maar dit zegt uiteraard niets over de structurele winstwaarde. Zelfs een verliesgevende onderneming kan een goede prijs opleveren. En een bedrijf met bescheiden omzet kan strategisch gezien een uitstekende koop zijn. Overwater: “Eén van de ondernemers die ik begeleid, wil een dierenartsenpraktijk openen. Hij ziet mooie kansen voor overname van een bestaande praktijk met bescheiden omzet. Deze heeft toch een naam, vertrouwen en een klantenkring opgebouwd.”

Geen harde wetenschap
“Een waardebepaling is dan ook geen harde wetenschap. Het is altijd een indicatie, een bandbreedte. Uiteraard onderbouwen we deze indicatie theoretisch altijd zo goed mogelijk. Toch blijven we kwalitatieve gegevens kwantificeren. Je hebt het ook over emoties, voor veel ondernemers is hun bedrijf hun kindje. Zij hebben er jarenlang hun ziel en zaligheid in gestoken. Ook dit speelt mee.”

Rol van de externe adviseur
Juist omdat er emoties spelen bij een bedrijfsovername, ziet Overwater een belangrijke rol voor de externe adviseur. “De verkoper schat de waarde van zijn bedrijf vaak te hoog in. Een adviseur kan op een onderbouwde manier deze verwachting bijstellen, zodat de verkoper weet wat een reële vraagprijs is vóór hij of zij zich op de verkoopmarkt begeeft. Dit voorkomt teleurstellingen en schept realistische verwachtingen. En tijdens de onderhandelingen kan de adviseur fungeren als buffer tussen partijen. Hij of zij voorkomt dat emoties oplopen en maakt de onderhandeling tot een succes.”

Spel van vraag en aanbod
Tot slot is de waardebepaling van een bedrijf iets anders dan de prijs die uiteindelijk wordt betaald. Overwater benadrukt: “Ook de belangen van de koper en verkoper spelen een rol. Evenals het verloop van de onderhandelingen. Daarnaast heb je nog zoiets als een ‘strategische koop’, bijvoorbeeld omdat het bedrijf gevestigd is op een toplocatie. Kortom: de prijs is bij bedrijfsovername áltijd de uitkomst van een spel van vraag en aanbod. Een betrouwbare waardebepaling is pas het begin.”

Kom naar de workshop: bedrijfsopvolging in franchise
Op 24 januari van 13.00 tot 16.00 uur a.s. organiseren De Hypotheker & MKB Adviseurs voor franchisegevers de bijeenkomst ’bedrijfsopvolging in franchise’ voor meer informatie en deelname ga naar: www.mkbadviseurs.nl/bedrijfsopvolging-in-franchise.

Meer informatie
Voor meer informatie over bedrijfsopvolging in franchise neemt u contact op met MKB Adviseurs via telefoonnummer 070 349 06 50 of e-mail ondernemen@mkbadviseurs.nl.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3