Behoefte aan fysieke winkel blijft

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

winkelen_hoofdstraat
In 2020 combineert de Nederlandse consument moeiteloos het online en fysieke winkelen. Zo’n 80% tot 90% van de consumenten komt over acht jaar nog steeds in winkels voor het passen en kopen van producten. Tegelijkertijd zal 52% van de aankopen in 2020 digitaal gebeuren. Dit is een stijging van 35% vergeleken met het aantal online aankopen in 2013. Het schakelen tussen on- en offline winkelen, kenmerkt het shopgedrag van de toekomst.
 Het online shoppen wordt een crossmediale beleving. 

Tegenwoordig wordt 17% van de aanschaffen online gedaan. Amper 8% van de consumenten geeft aan in 2020 te verwachten om bijna geen producten of diensten online te zullen kopen. Consumenten staan open voor nieuwe initiatieven en zien een blijvende toegevoegde waarde van zowel het fysieke als het online kanaal. Dat blijkt uit onderzoek, uitgevoerd onder bijna 12.000 consumenten door GfK en Shopping2020. Zo bericht thuiswinkel.org.

Behoefte aan fysieke winkel blijft
Het overgrote merendeel van de consumenten spreekt de verwachting uit in 2020 nog altijd naar de winkel te gaan voor het passen en kopen van Kleding (88%), Sportartikelen (86%), Schoenen & Personal Lifestyle (83%). Ook voor de dagelijkse boodschappen (83%) blijft de verswinkel of supermarkt in 2020 populair, verwacht de consument.
De consument verwacht voor enkele productcategorieën als Vliegtickets (41%), Evenemententickets (40%) en Verzekeringen (37%) in de toekomst helemaal niet meer naar een fysieke locatie te zullen gaan. Ook Pakketreizen (36%) en Telecom (31%) zullen door sommige consumenten waarschijnlijk niet meer aangeschaft worden bij een fysieke winkel.

Online concurrentie wordt sterker
Uit het onderzoek blijkt dat de concurrentie voor webwinkels groter wordt. Het aandeel van buitenlandse webshops op de markt groeit. Met name in de categorieën Media & Entertainment (18%), Vliegtickets & Accommodaties (16%), Kleding (15%) en Schoenen & Accessoires (9%) worden meer producten bij niet-Nederlandse winkels aangeschaft. Opvallend is dat verwacht wordt dat o.a. Verzekeringen (0%), Speelgoed (1%), Telecom-producten (3%) en Tickets (3%) bijna niet bij buitenlandse webshops gekocht worden.

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class