Open je binnenkort een nieuwe franchisevestiging? In dat geval komt er de komende maanden veel op je af. Los van de inrichting van de vestiging, het papierwerk wat in orde moet worden gemaakt en het aannemen van personeel, wil je zo snel mogelijk de eerste consumenten verwelkomen. Er zijn verschillende manieren waarop je een nieuwe franchisevestiging onder de aandacht kunt brengen van een breed publiek. Denk bijvoorbeeld aan buitenreclame voor franchisers, specifiek gericht op het bieden van een korte routebeschrijving naar de nieuwe vestiging. Buitenreclame is niet alleen interessant om mensen op lokaal niveau te wijzen op de locatie van deze vestiging; denk ook aan het effect van het landelijk adverteren middels buitenreclame op de naamsbekendheid van een organisatie als geheel.
Balans zoeken tussen online- en offline vormen van reclame
Marketing kent verschillende vormen, waarbij steeds meer organisaties neigen naar het verleggen van de focus op online marketing. De concurrentie neemt online toe, waarbij het voor organisaties belangrijk is vindbaar te zijn. Een gebruiker van een zoekmachine kijkt immers niet naar resultaten op de tweede of derde pagina. Het is een risico wat men neemt, daar offline vormen van marketing net zo belangrijk zijn. Beschouw de verschillende vormen van marketing niet als een keuze die gemaakt moet worden; combineer ze! Online marketing en landelijk adverteren via offline buitenreclame vullen elkaar aan. Het voorbeeld van de routebeschrijving op een reclamebord is er een voorbeeld van.
Goedkoop, snel een groot publiek bereiken
Een van de voornaamste voordelen van offline marketing is de mogelijkheid om in korte tijd een groot publiek te bereiken. Denk aan een reclamebord onder een lantaarnpaal, of denk aan rotonde reclame: het zijn reclame-uitingen die dagelijks door tientallen, honderden, misschien wel duizenden voorbijgangers worden opgemerkt. Zeker in de grote steden worden deze borden dagelijks door een groot aantal mensen gepasseerd. Het biedt franchisenemers de mogelijkheid om tegen een scherp tarief te werken aan de uitbreiding van de naamsbekendheid van een organisatie. Het grote bereik is niet het enige voordeel van online marketing; denk ook aan het vertrouwen wat je wint bij de consument. Een consument heeft zes à zeven contactmomenten nodig voordat deze een aankoop doet.
Online marketing voor de focus op een specifieke doelgroep
Zou je hetzelfde aantal mensen middels online marketing willen bereiken, dan laat dit de kosten vaak al snel fors oplopen. Andersom biedt online marketing je de mogelijkheid om de focus te leggen op een specifieke doelgroep; iets wat middels buitenreclame lastiger is.