Bruna-franchisers moeten zich strikter houden aan de winkelformule

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Franchiseformule Bruna is bezig over te stappen van soft-franchise naar hard-franchise. Daar tegenover staat een verlaging van de vaste afdracht. De ondernemers moeten allemaal met hetzelfde computersysteem gaan werken, voor negentig procent dezelfde producten aanbieden en ook hun financiële administratie laten controleren door een accountant die Bruna heeft uitgekozen. Het Algemeen Dagblad schrijft ook dat de bonussen op verkopen worden afgeschaft.

Veel franchisenemers hebben moeite met deze overstap en melden zich bij advocaat Alex Dolphijn van advocatenkantoor Ludwig & Van Dam. Dolphijn vraagt zich wel af of de verlaging van de franchisefee opweegt tegen het afschaffen van de bonussen.

Vorige week lieten ondernemers in Het Financieele Dagblad al weten dat ze moeite hebben met het gebrek aan vrijheid om zelf keuzes te maken. “Nu is opeens aangekondigd dat we bloemen en kerstbomen moeten gaan verkopen. Wat móét ik ermee?”, aldus een winkelier.

Volgens Fred Zeegers, Bruna-topman, zijn alle uitgangspunten niet nieuw, maar werden ze bij veel winkels echter niet nageleefd  terwijl leveranciers verwachten hun producten in alle winkels terug te zien.

Advocaat Dolphijn denkt dat de neuzen van de winkeliers allemaal dezelfde kant op moeten staan. Meerdere ondernemers denken namelijk dat Bruna onder druk van aandeelhouders ING en PostNL wordt klaargestoomd voor een verkoop. Fred Zeegers ontkent echter dat hij bezig is de winkelketen te verkopen.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.