Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Carrefour realiseert sterke groeicijfers in eerste kwartaal

De Franse supermarktketen Carrefour heeft in het eerste kwartaal sterke groeicijfers gerealiseerd. Dit is niet alleen te danken aan de gevolgen van de coronacrisis, waarbij er massaal gehamsterd werd bij supermarkten, maar ook door haar eigen kracht. De verbetering van Carrefour begon al voordat de coronacrisis begon.

Carrefour begon in België in 2000, toen GB (een Belgisch merk van supermarktketens) overgenomen werd door de Franse supermarktketen. GB was het moederbedrijf van onder andere Grand Bazar, Innvation en Bon Marché. Binnen korte tijd werd de Franse supermarktketen marktleider in België, in 2017 telde ze 372 Carrefour Market vestigingen en 164 Carrefour Express-winkels. In 2013 groeide het bedrijf door naar een totaal van 45 hypermarkten, 422 Carrefour Markets en 236 Carrefour Express-winkels.

In België wist de Franse supermarktketen in het eerste kwartaal een groei van 7,8% te realiseren, waardoor het op een omzet van 19,4 miljard eindigde. In januari en februari bedroeg de groei al 4,5%, waarna er vervolgens in maart het hamsteren begon.

Niet alleen in België werd er groei behaald, in Frankrijk was de groei 4,3%, in de rest van Europa was de groei gemiddeld 6,1% en de grootste groei werd in Latijns-Amerika behaald waar de groei gemiddeld 17,1% bedroeg.

Doelstellingen

Carrefour is hard op weg om aan haar doelstellingen van het strategische plan Carrefour 2022 te behalen. Hiervoor zijn er een paar operationele ingrepen gedaan: de verkoopoppervlakte van hypermarkten is ingeperkt, het assortiment is gerationaliseerd, het huismerk is verder uitgebreid en er is versneld gewerkt aan de expansie van gemakswinkels.

“De COVID-19 pandemie creëert een ernstige en ongekende situatie. Ik wil graag mijn waardering uitspreken voor de uitzonderlijke inzet van de teams van de groep om de continuïteit te waarborgen van de bevoorrading en de toegang tot voedsel voor iedereen, met name voor de meest kwetsbaren. Bij het uitvoeren van deze essentiële missies is de bescherming van onze medewerkers en klanten onze obsessie, en we hebben de maatregelen en investeringen daartoe vanaf de eerste dagen verveelvoudigd. In een zeer atypisch kwartaal werd onze omzet in januari en februari gestimuleerd door het succes van de strategische initiatieven die in de afgelopen twee jaar werden gelanceerd, om vervolgens in maart aanzienlijk te versnellen. Dit resulteerde in een aanhoudende groei over de hele periode en in al onze regio’s.” Aldus president en ceo van Carrefour Alexandre Bompard

×