Cashflowmanagement in een crisis

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Het zijn onzekere tijden voor veel franchisenemers. De vraag stijgt hoe lang je het kunt volhouden als je onderneming gedeeltelijk of volledig stil komt te liggen. Een cruciale factor daarin is goed cashflowmanagement.

Zoek naar manieren om je resultaat te verbeteren

Eén ding is zeker: als franchisenemer is het belangrijk dat je niet stilzit in deze tijd. Het is belangrijk dat je inzicht hebt in je financiën, zodat je in kaart kan brengen waar je kansen liggen: wat heb je verdiend deze maand en waar is dat geld aan uitgegeven? En wat kun je doen om je bedrijfsresultaat te verbeteren? De eerste stap is kijken hoe je je kosten kan terugdringen. Tot voor kort was de economie heel goed. In zo’n periode is elk bedrijf makkelijk met uitgaven, waardoor je meer kosten maakt dan nodig. Neem je kosten dus goed onder de loep. Naast kosten besparen, kan je ook zoeken naar mogelijkheden om je inkomsten te vergroten.

Het managen van je werkkapitaal

Goed inzicht in je cashflow is dus heel belangrijk in tijden van crisis. Cashflowmanagement is het managen van je werkkapitaal. Feitelijk is je werkkapitaal het huishoudgeld van je onderneming. Het laat zien wat je hebt, wat je nog te ontvangen hebt, wat je op de bank hebt en wat je nog moet betalen.

Je werkkapitaal moet ten minste positief zijn, maar een goed werkkapitaal is voldoende positief. Is je werkkapitaal negatief, dan is het foute boel. Je hebt dan moeite om je rekeningen en belasting op tijd te betalen. Gek genoeg is een té hoog werkkapitaal in sommige gevallen ook weer niet goed.

Werkkapitaalbeheer, hoe lang kun je het nog uitzingen?

In crisistijden willen franchisenemers graag weten hoe lang ze het nog kunnen uitzingen. Met andere woorden: voor hoeveel dagen ze nog cash hebben. Dit bereken je aan de hand van een aantal kengetallen. In werkkapitaalbeheer zijn drie kengetallen belangrijk:

  • Voorraadtermijn (DIO): dit geeft aan hoe lang voorraad in je bedrijf is voordat het verkocht is.
  • Debiteurentermijn (DSO): dit geeft aan hoe lang het duurt voordat je geld krijgt van je klanten.
  • Crediteurentermijn (DPO): dit geeft aan hoe lang je erover doet om je leveranciers te betalen.

Deze kengetallen heb je nodig om je cash conversion cycle te kunnen berekenen. Dit is de periode dat je geld vastzit in het proces van voorraad aanschaffen, producten maken, leveranciers betalen, verkooporders schrijven en betaald krijgen.

Dan het antwoord op die grote vraag: hoeveel dagen kun je het nog uithouden? Dit is momenteel een veelgehoord punt van onrust. Dit bereken je door je liquide middelen te delen door je kosten per dag. In deze berekening houd je geen rekening met nog te ontvangen en nog te betalen bedragen.

Webinar

Ben je benieuwd naar manieren om je resultaat te verbeteren en je cashflow onder controle te krijgen? Bekijk de gratis webinar van Corlin van Oeveren (VO accountants).

Wil je meer weten over Exact? Klik dan hier voor meer informatie!

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website