Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

CEO Bruna: ‘De formule moet vertaald worden naar deze tijd’

Bruna is met 288 vestigingen aan het einde van 2017 een van de belangrijkste verkooppunten van boeken, tijdschriften, wenskaarten en schrijfwaren in Nederland. Toch heeft het bedrijf te lijden onder de opkomst van online platformen als Bol.com. Bruna heeft al sinds 2012 te kampen met verliezen, maar met de overname door Shared Stories Group in december 2017 moet er weer winst gemaakt gaan worden.

Financiële situatie Bruna

Vorig jaar stond Bruna acht miljoen euro in het rood. Uit de onlangs gepubliceerde jaarrekening blijkt dat de omzet met 3,5 procent is afgenomen naar 150,2 miljoen euro. Dit is mede te verklaren uit het feit dat Bruna negen vestigingen minder heeft dan het jaar ervoor. Wel steeg de omzet uit de eigen filialen (+7%) door het vergroten van het eigen netwerk winkels. Als gevolg van het grotere eigen netwerk wist Bruna ook zijn brutomarge te verhogen van 13 procent naar 14,6 procent. Vorige week werd al bekend dat de ebitda 5,7 miljoen negatief was.

Bruna overgenomen

Bruna werd eind 2017 overgenomen door uitgeefconcern VBK, het moederbedrijf van onder andere Atlas Contact, Ambo Anthos en Luitingh-Sijthoff. Daar ging ook een naamsverandering mee gepaard. VBK is omgedoopt tot Shared Stories Group. De overname past in de bedrijfsstrategie van het concern om niet alleen boeken te maken, maar ook zowel in winkels als digitaal boeken te gaan verkopen. Eerder werd met deze achterliggende gedachte al Bookchoice overgenomen. Hiermee hoopt Shared Stories Group ook internationaal voet aan de grond te krijgen.

Investeren in toekomst

Bruna moet binnen anderhalf jaar weer winst gaan maken. Om dat te realiseren moet Bruna ‘vertaald worden naar deze tijd’ zeggen voormalig ceo Wiet de Bruijn van Shared Stories Group, nu commissaris, en zijn per juli aangetreden opvolger Stefan Hutten. Hutten in het FD: “Wij kunnen het bedrijf verder ontwikkelen vanuit onze kennis van het boekenvak. We investeren fors in de vernieuwing en hebben daar ook de financiële ruimte voor. We kunnen nu nog niet alles vertellen, maar we gaan zeker een loyaliteitsprogramma beginnen om ons beter te onderscheiden van de concurrentie, zoals Bol.com. Vergelijk het met de bonuskaart bij Albert Heijn. We pakken de winkelautomatisering aan, dat project is in oktober afgerond. En we zijn bezig met de vernieuwing van onze website Bruna.nl.’

Opvallend is dat veel uitgevers hun boekwinkels lange tijd afstootten, terwijl Bruna juist meer eigen winkels wil. De Bruijn vertelt dat ze meer te weten willen komen over hun lezer. Met de overname van Bookchoice is het online leesgedrag beter te volgen. Daarna kwam de mogelijkheid voorbij om Bruna te kopen. De Bruijn: “Als retailer hadden zij met dezelfde vragen te maken. Ook zij wilden meer weten van de klant. De combinatie biedt mogelijkheden om meer te doen via alle verkoopkanalen. In de winkels, maar ook via Bruna.nl.”

Bruna heeft flinke concurrentie van Bol.com die naar schatting een kwart van de boekenverkoop in handen hebben. Bang is De Bruijn daar echter niet voor. ‘Nee, wij zien het als een grote kans dat wij over de winkels beschikken. Kijk naar CoolBlue, dat als online speler de markt betreedt met fysieke winkels. Er komen jaarlijks miljoenen mensen in de Bruna-zaken, die kunnen we veel beter verbinden met Bruna.nl.’

×