Column Henk Meijer – Internet of Things (IoT): ‘Een nieuwe revolutie op komst!’

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

IoT copy
IoT: een kans of een bedreiging voor de franchise wereld?

De meeste mensen realiseren zich het niet, maar er is een nieuwe revolutie op komst. Internet of Things, kortweg IoT, zal in 2025 zo’n 11 procent bijdragen aan het Bruto Nationaal Product.

Alle grote partijen, zoals Apple en Intel, maar ook KPN zijn op dit moment bezig om de infrastructuur hierop aan te passen. De verwachting is dat in 2020 al circa 25+miljard apparaten zijn aangesloten op het wereldwijde web.

Wat is IoT
Internet of Things is de situatie dat het grootste deel van de internetgebruikers bestaat uit semi-intelligente apparaten die een eigen entiteit vormen op het internet.

Huis-, tuin- en keukenapparaten die zelfstandig kunnen communiceren met personen en andere apparaten, en gegevens kunnen uitwisselen. Dat gebeurt via chips (sensoren) die in allerlei apparaten kunnen worden geplaatst en die metingen kunnen verrichten en ‘beslissingen’ kunnen nemen. Eigenlijk kan elk stuk hardware uitgerust worden met deze nieuwe soort simkaart. Bedrijven als Intel zijn hier volop ingedoken. Deze multinational sprak onlangs van een ‘perfecte storm’ die het IoT mogelijk zal maken, doordat de productiekosten van deze chip steeds lager worden, de dataopslag steeds eenvoudiger en goedkoper wordt en processoren steeds sneller. Overal en altijd kan dus data worden verzameld en deze Big Data kan dus door uiteenlopende partijen gebruikt gaan worden voor uiteenlopende toepassingen.

Technologische veranderingen.

  • Een aantal technologische veranderingen in de laatste 10 jaar heeft er voor gezorgd dat IoT nu realiseerbaar is. De belangrijkste zijn;
  • Betere en goedkopere sensoren (gemiddeld kost een sensor € 0,50)
  • Bandbreedte is de laatste 10 jaar gemiddeld 40 keer goedkoper geworden
  • Processen die data verwerken zijn sterk verbeterd en betaalbaar geworden
  • Smartphones zijn de toegangspoort tot IoT Wi-Fi is overal Big Data wordt steeds beter handelbaar en inzichtelijk. IPv6 (technisch, maar van 32 bits naar 128 bits)

Wat kunnen we ermee?
Er wordt van alles geroepen, maar wat er straks allemaal mogelijk wordt, is nog lang niet duidelijk.

Zie het als de uitvinding van de PC of 3D-printer. Pas toen het apparaat er was, kwam de industrie met toepassingen die steeds innovatiever werden. Zo ook met IoT; we kunnen in de nabije toekomst nog een hoop verwachten. Het zal zeker ons alledaagse leven sterk gaan beïnvloeden. Om toepassingen te verzinnen voor IoT, schreef Intel-CEO Brian Krzanich de wedstrijd ‘Make It Wearable’ uit. De winnaar kreeg $500.000,-. Daaruit kwamen verschillende interessante concepten (met dank aan robblaauboer van Frankwatching), die laten zien dat IoT veel verder gaat dan het verzamelen van de gegevens van workouts en trainingen.

 ‘Dat lijkt Overtoom wel!’
IoT zorgt allereerst voor betere inzichten in lopende processen.

 Op welke locatie bevinden zich bepaalde zaken? Bijvoorbeeld de bierkratten van Heineken. Als zo’n kratje is uitgerust met een sensor, krijgt Heineken direct inzichtelijk waar zo’n krat is en welke weg deze volgt. Verder zullen processen beter geanalyseerd kunnen worden. Zowel productie- als logistieke processen kunnen daardoor verder geoptimaliseerd worden. In het voorbeeld van Heineken kan de brouwerij precies zien waar volle en lege kratjes staan, zodat de productie en logistiek hierop kunnen worden aangepast. Waarschijnlijk zal Heineken met minder kratjes kunnen volstaan, doordat de verspreiding wordt geoptimaliseerd. Diagnostiek van je apparaat. Je weet wanneer iets stuk (dreigt) te gaan of vervangen moet worden. Heineken zou kunnen zien dat bepaalde voorraden op raken en al bier kunnen verzenden, zodat de klant niet misgrijpt. De reclame van ‘Overtoom’ uit de jaren tachtig, begint waarheid te worden: jij pakt de telefoon om een bestelling door te bellen en vrijwel gelijktijdig gaat de deurbel. Maar ook het garagebedrijf zal je gaan bellen dat volgende week je distributiesnaar zal klappen en dat er dus morgen een afspraak voor je is geregeld. Autofabrikant Tesla werkt al op een dergelijke manier. Of nog extremer: je wordt gebeld door het ziekenhuis dat je morgen een hartaanval zal krijgen en of je dus even wilt langskomen;-) Grotendeels zullen de toepassingen er zijn om het leefcomfort en gebruiksgemak te verhogen. Je gaat pas naar de garage als er een probleem zal ontstaan aan je auto. Je bent al bij de dokter voordat je ziek wordt, je ijskast wordt aangevuld voordat je misgrijpt, enzovoorts. Zowel de consument als de industrie zal profiteren van deze nieuwe toepassingen.

Retail
Wie zal er nu het meest gaan profiteren? De inschatting is toch dat dit vooral de retail zal zijn (onderzoek PWC).

De veronderstelling dat retail geen toekomst meer heeft, lijkt voorbarig. De relatie tussen koper en verkoper wordt bij het nieuwe winkelen steeds belangrijker. Hoge service en persoonlijke benadering zijn essentieel bij het nieuwe winkelen. IoT versterkt dit, met het zwaartepunt op personalisering van de klant. De combinatie van een aantal ‘touch points’ en het kunnen analyseren van al die nieuwe klantgegevens, zal zorgen voor een betere relatie met de klant en meer inzicht in diens koopgedrag. Met de komst van toepassingen zoals iBeacon, komt dit heel dichtbij. Via bluetooth sturen winkels en bedrijven bijvoorbeeld acties of aanbiedingen naar je smartphone als je in de buurt bent. Zo komen online en offline winkelen bij elkaar.

Privacy
Toch is dit maar één kant van het verhaal. Want wat te doen met onze privacy?

 Wie krijgt toegang tot al deze data? Wie gaat deze beheren? Als Samsung mij een ijskast heeft geleverd, van wie is dan de data? Samsung heeft het apparaat geproduceerd, maar ik heb hem betaald en dus is het mijn ijskast. Ook is nog onduidelijk hoe snel IoT straks uit de startblokken komt. Hoe groot wordt de impact op ons leven, hoe snel zal het gaan? Hoe groot wordt de inbreuk op ons privéleven? Dat de kachel aangaat als ik nog 10 minuten van huis ben, vind ik prima, maar waar ligt de grens. En zodra data beschikbaar is op het web, is deze ook te hacken. Niemand heeft duidelijke antwoorden. KPN stelt dat het met CloudNL veilige opslag van data in Nederland kan garanderen, waardoor waardevolle data niet terechtkomt op buitenlandse servers. Maar inmiddels weten we wel hoe snel ontwikkelingen gaan. Dus hoe veilig is veilig? We hebben allemaal wel ervaren hoe snel iets nieuws een doelgroep haalt van meer dan 100 miljoen gebruikers. Hoe wordt de privacybescherming geregeld en op welk moment?

Kansen
IoT biedt misschien bedreigingen maar vooral legio mogelijkheden. Creatieve geesten zullen ongetwijfeld nieuwe, slimme toepassingen bedenken voor al deze apparaten.

Er zullen nieuwe internet miljardairs opstaan, die toepassingen bedenken waar we blij van worden. Zij zullen de nieuwe Mark Zuckerberg (medeoprichter Facebook) worden. Zelf broed ik ook op het Ei van Columbus, maar dat schiet niet erg op. Laat mij het concept maar verkopen en in de markt zetten, dat kan ik inmiddels wel!Henk Meijer Koopplein.nl

 

Henk Meijer is Directeur bij www.koopplein.nl sinds januari 2011. Koopplein.nl is gevestigd op Texel. “Wij zijn een van de snelst groeiende franchise organisaties. Gemiddeld tekenen 4 ondernemers per maand een contract. Koopplein.nl is een online handelsplaats, lokaal, veilig en GRATIS. Wij zijn op zoek naar ondernemers die zich aan willen sluiten bij ons als licentienemer.” Klik hier om meer over de franchiseformule Koopplein.nl te weten te komen. 

 

 

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

  • Dave Huizinga

    Goed stuk Henk Meier, ben zelf ook van mening dat er veel produkten op de markt komen die er ook voor zorgen dat er veel transparantie zal ontstaan voor B2B en B2C gerelateerde handel. De bezoeker bepaald het succes aan de hand van de waarde zoals het word uitgelegd in de theorie van NPS-score. Eigenlijk juist niet iets nieuws maar gewoon zoals het vroeger voor de uitkomst van het www ook ging. Het enige verschil is nu dat IOT ervoor zorgt dat je snel kan stijgen of juist gaat dalen in populariteit. Erg gevaarlijk, omdat er ook veel mensen loeren op de neergang van jouw product.
    So far ben ik zelf erg tevreden met de tendens zoals hij door jou ook word uitgelegd.
    Prettige zaken gewenst en fijne dag.

    Dave Huizinga
    De Smulpot

    Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.