Column: Uniforme uitstraling binnen de franchisegroep

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Geschreven door: Gert-Jan van de Sanden van Uw Eigen Ontwerpstudio

Je bent ondernemer en je hebt je aangesloten bij een franchise-organisatie. Lekker gemakkelijk, want veel is al voor je geregeld. Inkoop, logistiek, en promotiemogelijkheden en misschien zelfs je administratie zijn helemaal top georganiseerd. Samen met de andere franchisenemers vorm je één merk en dat maakt sterk!

Toch zie ik nogal eens ondernemers die los van de franchiseformule op eigen houtje iets gaan maken. “De service van de franchisegever is te traag, te duur of te ver weg. Of die begrijpt niet wat ik wil”, is dan het motief van de franchisenemer.

Ik beperk me hierbij even tot mijn eigen vakgebied reclame-uitingen voor buiten, binnen of in online en gedrukte media. Het gevolg van bovenstaand handelen is dan meestal een waaier aan uitingen waar ‘het merk’ zich diep voor zou schamen, een lijstje:

  • Een volledig uit zijn verhouding getrokken logo op een uithangbord of in een advertentie, op de meest verkeerde plek gesitueerd want ‘de naam van de ondernemer moest er groot op’!
  • Verkeerd kleurgebruik van huisstijlonderdelen, die bovendien nog eens op de
    foute manier ingepast worden.
  • Producten promoten die helemaal niet binnen de collectie van de franchise-organisatie vallen.
  • Uitvoering folder- en advertentie ontwerpen door het neefje dat zo handig is met de computer (en met een zakcentje tevreden is). Resultaten die dikwijls door een zichzelf respecterende drukker vriendelijk geweigerd worden, omdat de PDF van het (Word)document niet bruikbaar blijkt of veel te lage resolutieplaatjes (van internet gejat) bevat
  • Enz., vul maar in.

Wat hierbij nu zo jammer is:

De franchisenemer heeft enorm zijn best gedaan iets puntgaaf neer te zetten dat bij consequent gebruik met recht ‘branding’ (geleerd woord voor: ‘merk sterk en duidelijk in de markt zetten’) genoemd mag worden. Soms is er zelfs een huisstijlboek voor handen, waarin alles zo’n beetje opgenomen is voor communicatie naar buiten. Andere combineren dit met een vaste relatie met een daartoe gespecialiseerde dienstverlener aangegaan, die dit alles bewaakt.

Als dit niet gebeurt, kan het nogal mislukken. Van belang is dan dat de huisstijl leidend blijft en gedeeld wordt door de formuledrager met zijn deelnemers. Eventuele uitvoerders (plaatselijke studio of exploitanten van media bijvoorbeeld) hebben dan een handleiding voor het gebruik van huisstijlonderdelen. Het argument prijs hoeft hierbij geen bezwaar te zijn, want als de richtlijnen toch vastliggen is het minder moeite een en ander in te vullen, toch?

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3