Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Column: Uw bedrijf verkopen, dat kunt u zelf toch ook?

U kent ze vast. Particulieren die na het zien van een klusprogramma op tv denken het verbouwen best zelf kunnen doen. Te laat komen ze erachter dat het niet lukt en mag een expert de fouten herstellen. Hetzelfde geldt voor de verkoop van een bedrijf. Veel ondernemers denken dit zelf te kunnen doen, maar zouden er goed aan doen om aan tafel te gaan zitten met een expert/adviseur.

Uiteraard weet u meer van uw bedrijf dan wie dan ook. U heeft het bedrijf door goede én slechte tijden geloodst en gezorgd dat er altijd voldoende geld in kas was. Maakt dit u de juiste persoon om het bedrijf te verkopen? Nee.

Een neutrale blik

Dit betekent niet dat u geen inbreng heeft in de verkoop of overdracht van uw bedrijf. U bent tenslotte emotioneel betrokken, het gaat om uw levenswerk én portemonnee. Een nauwe samenwerking geeft het beste resultaat. Uw emotionele betrokkenheid is ook een reden waarom u gebaat bent bij een externe adviseur. Die staat neutraler in het proces en kan het hoofd koel houden. Ook kent de adviseur zijn weg in het bedrijfsoverdracht traject en weet raad met situaties die u niet verwacht. Zo krijgt u uiteindelijk een betere deal.

Kennis van de procedures

Dat begint al bij de waarde van uw bedrijf. Het is namelijk handig om de waardering van uw bedrijf in een opvolgingstraject te laten toetsen door de Belastingdienst, zo krijgt u geen discussie achteraf. Voor u is dit nieuw en misschien best spannend. Een adviseur kent de procedure en weet precies waar de Belastingdienst op let.

Heeft u er al over nagedacht wat er gebeurt als de deal afketst? Het is niet fijn als de potentiële koper gevoelige informatie kan lekken. Laat de potentieel koper een geheimhoudingsovereenkomst tekenen alvorens te starten met de gesprekken/onderhandelingen. Voor u voelt het wellicht vreemd om hierom te vragen, een externe adviseur heeft hier geen moeite mee.

Een partner in discussies

U hebt jarenlang aan uw bedrijf gewerkt, maar bij de onderhandelingen gaat het vrijwel alleen om de toekomst van het bedrijf, niet het verleden. Wellicht ontstaan er zelfs discussies. Dat kan rauw op uw dak vallen. Zeker als het gaat om de cijfers, kan het gesprek wat afstandelijk aanvoelen. Misschien krijgt u zelfs het gevoel dat u er niet meer toe doet. Dan is het fijn om een adviseur aan uw zijde te hebben.

Als de zaak in de familie blijft

Wilt u het bedrijf aan een familielid overdragen? Dan is het zeker aan te raden om een externe adviseur in de arm te nemen. Het zou niet de eerste keer zijn dat een bedrijfsovername uitloopt in een familieruzie. Het is belangrijk om rekening te houden met alle (zelfs ondenkbare) scenario’s. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als de nieuwe eigenaar het bedrijf direct voor veel geld verkoopt? Of in het geval van een scheiding? Een externe adviseur kan u helpen de risico’s in kaart te brengen.

Tip

Het is belangrijk om uw adviseur goed te leren kennen. Doe dit niet op het laatste moment, het kost tijd om te ontdekken of er echt een klik is. Door veel te praten, onder het genot van een kopje koffie of thee, kunt u ontdekken of de adviseur bij u past. Dit is belangrijk, want de adviseur moet uw steun zijn in deze (vaak) laatste fase van uw ondernemerschap. Vertrouw dus op uw gevoel en zeg pas ‘ja’ tegen een adviseur als u volledig overtuigd.

 

Paul Overwater – MKB Advies Partners

Managing Partner – specialisme Bedrijfsovername & Strategie

 

×