Als New York Pizza-franchisenemer Tjebbe Witteveen (29) aan de andere kant van het bord zit, eet hij graag de BBQ Bacon & Chicken-pizza. Is hij niet in zijn vestiging in Drachten, dan is de kans groot dat hij op tour is in Nederland of in Europa: hij werkt ook in de evenementensector. New York Pizza biedt hem de ideale combinatie tussen die twee werelden.
Tjebbe is van heel wat markten thuis. Als 16-jarige begon hij bij McDonald’s en groeide binnen paar jaar door naar het management team. Toen hij 22 was, besloot hij de hbo-studie Media & Entertainment te gaan doen, omdat hij zijn hart inmiddels had verloren aan de evenementenbranche. Ondertussen werkte hij voor een bedrijf in de veiligheidswereld en droeg hij bij aan grote events in binnen- en buitenland.
Totdat corona uitbrak en deze branche hard op de rem moest trappen. “Ik zou op tour gaan met de metalband Within Temptation, maar dat ging niet door. Ineens zat ik praktisch zonder inkomsten. Toen ik me ben gaan oriënteren op andere werkzaamheden, kwam New York Pizza (NYP) op mijn pad. De bestaande vestiging in Drachten liep door omstandigheden niet zoals dat moest en ik zag het als een mooie uitdaging om dat met de juiste sturing om te draaien. Inmiddels draai ik een jaar en heb ik 27 mensen op de loonlijst.”
Op rolletjes
Dat die inschatting de juiste bleek, bewijzen de cijfers: de omzet ligt al 45% hoger dan die van vorig jaar. Bezorging loopt als een trein en Tjebbe kan inmiddels zijn werk in de evenementenbranche ook weer oppakken. “Die combinatie vind ik ideaal. Het vergde wat tijd, maar inmiddels ben ik zover dat de vestiging ook zonder mij op rolletjes loopt. Zelf ben ik meestal 4 tot 5 dagen in de zaak te vinden.”
New York Pizza
- verkocht in de zomer van 2021 75% aandelen aan het Noorse Orkla;
- groeit in Duitsland door de overname van de pizzaketens Stückwerk, Flying Pizza en Pizza Planet. Dit betreft 100 vestigingen die eind volgend jaar allemaal omgeturnd moeten zijn tot New York Pizza;
- opende een nieuw hoofdkantoor voor de Duitse markt in Oberhausen met een lokaal team van 20 mensen. Dit ondersteunt de ambitie om nummer 2 in Duitsland te worden;
- groeit ook in België en ambieert er een positie in de top-3.