Conflict tussen HEMA en franchisenemers

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

HEMA

HEMA en haar franchisenemers kunnen het niet eens worden met elkaar. De partijen dreigen onderling met het aanspannen van rechtszaken. Dit maakte De Volkskrant dit weekend bekend. De onenigheid gaat over een groot aantal onderwerpen.

Zo zouden de Vereniging van Franchisenemers (VAB-HEMA) het niet eens zijn met de inkoopprijs van bakkerijproducten, willen ze weten wat de inhoud van het ‘Marketing Strategy Fund’ is en zijn ze het er niet mee eens dat de directie hen mee wil laten betalen aan de marketing. Een andere opbreker is de webshop: in enkele jaren is HEMA.nl het meest winstgevende HEMA-filiaal geworden, terwijl de omzet van ‘fysieke’ filialen al tijden daalt. Ondanks langdurige onderhandelingen is er nog geen contract dat de inkomsten van de webshop reguleert onder franchisenemers.

Brief van directie

In een brief, die HEMA’s directievoorzitter Ronald van Zetten aan de VAB-HEMA stuurde, kwamen al deze punten aan bod, zo schrijft De Volkskrant. Volgens de krant heeft het bericht een agressieve toon. Uit het bericht bleek ook dat de conflicten al jaren spelen. Van Zetten probeert duidelijk te maken dat, indien de ondernemers het niet eens zijn met de afspraken, ze ‘’iedere vijf jaar de mogelijkheid hebben om afscheid te nemen van de formule’’. Ook zegt hij dat de directie wellicht niet meer met de VAB-HEMA wil onderhandelen, maar slechts met individuele franchisenemers. Zowel de directie als de VAB-HEMA klagen over de onderlinge aanvallende toonzetting.

HEMA heeft vijfhonderd vestigingen in Nederland. Ongeveer de helft daarvan wordt gerund door franchisenemers. HEMA was een van de eerste Nederlandse winkels met een franchiseconstructie.

Delen:

Laatste franchisenieuws

  • F ysebaert

    Ongelofelijk dat je een contractuele afspraak hebt met je francisegever over je verzorgingsgebied , en dat je omzet via een u-bocht uit je eigen achtertuin word gerooft, natuurlijk moet demtotale omzet ten goede komen excl, kosten aan de francisenemer, neem een voorbeeld aan van de beste franchisemformulles in de wereld die de complete omzet zonder kosten retourneert aan zijn franchisenemers! Zoals het hoort

    Met vriendelijke groeten

    F ysebaert , franchisenemer pearle opticiens

    Reply

  • Theo van nieuwkoop

    Erg vreemd dat een van Nederlands’ oudste franchiseformules de verdeling van opbrengsten uit de webshop nog steeds niet heeft geregeld. Resultaat is dat HEMA via de eigen webshop in concurrentie treedt met de franchisenemers. Dit kan en mag niet de bedoeling zijn.

    Nog afgezien van het feit dat het niet eerlijk is naar de franchisenemers toe is het ook niet goed richting de klant. Er moet sprake zijn van één formule waarin de bekende bricks en clicks volledig met elkaar geintegreerd zijn. Als je dat niet doet zul je de klant ook benadelen, denk alleen al aan het orientatieproces of aan de service na aankoop via het net. Als de franchisenemer niet meedeelt in de webshop zal de klant in beide situaties minder goed geholpen worden.

    Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class